Historia walk o Normandię i późniejszych kampanii na froncie zachodnim aż do kapitulacji Niemiec pokazuje, jak ważny był wysiłek służb logistycznych i zaangażowanie ogromnej floty ciężarówek, które dniem i nocą, początkowo bezpośrednio z plaż, a później z portów dowoziły zaopatrzenie dla walczących wojsk. W tej masie brytyjskich, amerykańskich i kanadyjskich samochodów niemal 110 tysięcy stanowiły trzytonowe ciężarówki z napędem 4 × 4, wśród których wyróżniał się Bedford QL.
Cofnijmy się do początków marki Bedford. Od 1928 roku amerykańska firma General Motors Corporation montowała ciężarówki Chevrolet w Wielkiej Brytanii w zakładach Vauxhall Motors z Luton w Bedfordshire, których była właścicielem. W 1931 roku próbując zwiększyć sprzedaż samochodów ciężarowych na rynku brytyjskim, wprowadziła do sprzedaży swój pierwszy pojazd pod nazwą Bedford. Wbrew pozorom nie był to kolejny Chevrolet, chociaż wyglądem przypominał 1,5-tonowy model LQ , ale zupełnie nowy pojazd. Ten pierwszy Bedford był dwutonowym samochodem oferowanym z dwiema opcjami rozstawu osi: WHG z rozstawem osi 131 cali (3,33 m) i WLG z rozstawem osi 157 cali (3,99 m). Modele te były napędzane brytyjską wersją słynnego sześciocylindrowego silnika Chevroleta o pojemność 3180 cm3 i mocy 44 KM. Zwiększenie ładowności w porównaniu do swojego kuzyna produkowanego w USA osiągnięto dzięki nowej, dwukołowej tylnej osi. Na tych podwoziach opracowano również autobusy 14- i 20-miejscowe. Modele WHG i WLG były prekursorami marki, która miała stać się najpowszechniejszą wśród pojazdów użytkowych w Wielkiej Brytanii. W kolejnym roku Bedford wprowadził do produkcji ciężarówkę WS o ładowności 30-cwt (1,5-tony), furgonetki VX i VY (12-cwt), a w 1934 roku trzytonowe ciężarówki WTS i WTL i kolejne furgonetki BX i BY.
W 1936 roku Bedford zgłosił swoje zmodyfikowane dwutonowe ciężarówki do prób dla wojska, a w następnym roku do tych samych testów firma zgłosiła ciężarówkę WD-1 15-cwt (0,75-tony) 4 × 2 z nowo produkowanej serii M z charakterystyczną dla Bedforda szeroką maską i kwadratowym przodem. W 1938 roku ten sam pojazd, ale wyposażony w nowy silnik Bedforda o pojemności 3519 cm3 i mocy 72 KM został ponownie przekazany do corocznych prób Departamentu Wojny w Północnej Walii, gdzie spisał się dobrze i został zakwalifikowany jako przydatny dla wojska. W 1939 roku ciężarówka ta weszła do produkcji jako MW, a pierwszych 50 egzemplarzy dostarczono armii do 28 września 1939 roku. Ostatecznie do 1945 roku wyprodukowano prawie 66 tys. egzemplarzy modelu MW wszystkich wersji. Również w 1939 roku firma zaprezentowała zupełnie nową gamę zmodyfikowanych cywilnych samochodów ciężarowych, w tym serie K, M i O, z których wszystkie korzystały z nowego silnika o pojemności 3519 cm3. Seria O została ostatecznie zaadaptowana do służby wojskowej jako OX 4 × 2 o ładowności 30-cwt (wyprodukowano 24 429 sztuk), oraz trzytonowy OY 4 × 2 (wyprodukowano aż 72 385 egzemplarzy).
Nowa ciężarówka dla Armii Brytyjskiej
Pod koniec lat trzydziestych park samochodowy Armii Brytyjskiej wydawał się imponujący, choć w rzeczywistości większość pojazdów w klasie 30-cwt i 3-tony były konstrukcjami przestarzałymi, wyglądem przypominającymi te z czasów Wielkiej Wojny. Inne były konwersjami cywilnych samochodów gdzie wojskowy wygląd zapewniały otwarte kabiny z brezentowym dachem czy terenowe opony, choć zdolność do jazdy w terenie była łagodnie mówiąc wątpliwa. W latach 1935-1939 do służby nie wszedł praktycznie żaden nowoczesny samochód transportowy, zwłaszcza z napędem na wszystkie koła. Co ciekawe długo nie dostrzegano problemu braku nowoczesnego samochodu ciężarowego o dużej ładowności, napędzie na wszystkie koła i dużych zdolnościach jazdy w terenie. Na spotkaniu w War Office 23 grudnia 1938 roku przedstawiciele Bedforda na pytanie czy Departament Wojny mógłby być zainteresowany 3-tonowym samochodem ciężarowym z napędem na wszystkie koła nie otrzymali twierdzącej odpowiedzi. Na kolejnym spotkaniu 12 września 1939 roku (!) stwierdzono, że taki pojazd nie jest jeszcze niezbędny. Dwa tygodnie później pod wpływem wydarzeń Kampanii Wrześniowej w Polsce, Departament Wojny zmienił zdanie i rząd dał zielone światło na zamówienie projektu takiego samochodu w trybie priorytetowym. Już 12 października do Departamentu Wojny złożono wstępną specyfikację, która została zaakceptowana. Do walki o kontrakt ruszyły Albion, Austin, Bedford, Crossley, Ford, Karrier i Thornycroft.