• Wtorek, 29 kwietnia 2025
X

Curtiss Hawk III – monografia

Curtiss Hawk III był eksportową wersją pokładowego samolotu myśliwskiego i bombowego nurkującego BF2C-1, skonstruowanego w pierwszej połowie lat 30. dla US Navy. Był jednym z nielicznych dwupłatowych myśliwców mających chowane podwozie. Hawki III zostały kupione przez Chiny, Syjam (Tajlandię) i Argentynę. W Chinach wsławiły się w walkach z japońskim lotnictwem w latach 1937–1938, a potem jeszcze przez kilka lat służyły do szkolenia pilotów myśliwskich. W Tajlandii uczestniczyły w wojnie z Indochinami Francuskimi oraz działaniach II wojny światowej; zostały wycofane dopiero w 1949 roku. W Argentynie służyły natomiast do 1947 roku.

Geneza

Firma Curtiss Aeroplane and Motor Company, założona przez jednego z amerykańskich pionierów lotnictwa Glenna H. Curtissa, w czasie pierwszej wojny światowej stała się największym amerykańskim producentem samolotów. Od lipca 1917 do marca 1919 roku dostała rządowe kontrakty o łącznej wartości około 90 mln dolarów i dostarczyła 5221 kompletnych samolotów (około jednej trzeciej całkowitej amerykańskiej produkcji w tym okresie) i 5000 silników. Lwią część – 3375 egz. (65%) – stanowiły samoloty szkolne JN-4 i JN-6 (nazywane popularnie Jenny) dla Służby Lotniczej Armii Stanów Zjednoczonych (United States Army Air Service, USAAS). Dla Marynarki Wojennej (United States Navy) Curtiss wyprodukował natomiast wodnosamoloty szkolne N-9, wodnosamoloty obserwacyjne i bombowo-torpedowe R-6 i R-9 oraz łodzie latające serii F, H i HS.

Ponadto Rada Produkcji Lotniczej (Aircraft Production Board, APB) przy Departamencie Wojny (War Department) zawarła z Curtissem cztery duże kontrakty na produkcję samolotów bojowych. Trzy z nich dotyczyły produkcji myśliwców: 3000 egz. francuskich Spad XIII, 2000 egz. brytyjskich Bristol F.2B Fighter i 1000 egz. brytyjskich RAF S.E.5a. Wszystkie zostały wszakże anulowane z różnych przyczyn i ostatecznie Curtiss wyprodukował tylko 26 egz. F.2B i jeden S.E.5a. Na początku 1918 roku APB odstąpiła od dotychczasowej praktyki polegania wyłącznie na licencyjnej produkcji samolotów bojowych, co zachęciło amerykańskie firmy do opracowania własnych projektów. Żaden z nowo skonstruowanych samolotów nie był jednak gotowy do produkcji przed zakończeniem wojny.

Pierwszym samolotem myśliwskim skonstruowanym w firmie Curtiss był Model 18T (według nowej numeracji wprowadzonej w 1935 roku – Model 15) Wasp. Był to dwumiejscowy trółjpłat o drewnianej konstrukcji, napędzany 12-cylindrowym silnikiem rzędowym w układzie V Curtiss-Kirkham K-12. W trakcie prób w sierpniu 1918 roku samolot osiągnął prędkość 262 km/h, ale rekord nie został oficjalnie uznany. Zbudowano po dwa egzemplarze dla USAAS i US Navy oraz jeden dla cywilnego użytkownika. Koniec wojny sprawił, że produkcji seryjnej nie podjęto. Ponadto dla USAAS zbudowano dwa egzemplarze w zmodyfikowanej dwupłatowej wersji Model 18B (Model 15A) Hornet.

Kolejne myśliwce zbudowane przez Curtissa nie były oryginalnymi projektami firmy. Na zlecenie USAAS zbudowano jeden egzemplarz jednomiejscowego dwupłatowego myśliwca nocnego PN-1 (Model 21). Jego projekt, inspirowany niemieckim Fokkerem D.VII, powstał w Wydziale Inżynieryjnym (Engineering Division) USAAS. Samolot okazał się zupełnie nieudany i nigdy nie został oblatany. Jego budowa pozwoliła wszakże firmie Curtiss zapoznać się z technologią wykonywania kratownicowej konstrukcji kadłuba ze spawanych rur stalowych. W 1920 roku Curtiss dostał z USAAS kontrakt na produkcję 50 egz. myśliwców Orenco D (Model 26). Ten jednomiejscowy dwupłat, skonstruowany w firmie Ordnance Engineering Company (Orenco), był pierwszym amerykańskim samolotem myśliwskim produkowanym seryjnie przez Curtissa.

Pierwszym myśliwcem produkowanym seryjnie przez Curtissa dla US Navy był natomiast TS-1 (Model 28) – jednomiejscowy dwupłat o całkowicie drewnianej konstrukcji, napędzany silnikiem gwiazdowym Lawrence J-1. Jego projekt został opracowany w Biurze ds. Lotnictwa (Bureau of Aeronatics, BuAer) US Navy z myślą o służbie na pierwszym amerykańskim lotniskowcu USS Langley (CV-1). W 1922 roku Curtiss dostał kontrakt na produkcję 34 egz. seryjnych TS-1. Dwa lata później US Navy zleciła Curtissowi budowę dwóch prototypowych egzemplarzy TS-1 z kadłubem o metalowej konstrukcji. Samoloty dostały oznaczenie wojskowe F4C (Model 34), gdzie litera F oznaczała myśliwiec (Fighter), a cyfra 4 – czwarty typ myśliwca firmy Curtiss (C) zbudowany dla US Navy. Dlaczego czwarty? Ponieważ w niektórych dokumentach US Navy trzy modele samolotów wyścigowych zbudowane przez Curtissa – CR, R2C i R3C – figurowały jako myśliwce pod oznaczeniami odpowiednio CF, F2C i F3C.

Kolejny typ myśliwca firmy Curtiss zamówiony przez US Navy w 1925 roku dostał oznaczenie F6C (oznaczenie F5C pominięto, aby uniknąć pomyłek z wciąż używaną łodzią latającą F-5L). Samolot bazował na armijnym myśliwcu P-1 (PW-8), który został opracowany od podstaw samodzielnie przez Curtissa. Miał takie samo oznaczenie fabryczne Model 34 oraz nieoficjalną nazwę Hawk. F6C-4 (Model 34H), napędzany silnikiem gwiazdowym chłodzonym powietrzem zamiast rzędowego chłodzonego cieczą, stał się bazą dla wersji eksportowych Hawk I i II (Model 35 i 65). W tych samolotach zastosowano jednogoleniowe, starannie oprofilowane podwozie główne i 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Wright R-1820 Cyclone.

W odpowiedzi na ogłoszony przez US Navy w 1927 roku konkurs na nowy samolot myśliwski powstał F7C Seahawk (Model 43). Dwumiejscowy F8C Falcon (Model 37), choć początkowo oznaczony jako myśliwiec, był de facto samolotem obserwacyjnym i bombowym. Dwie wersje seryjne F8C-1 i F8C-3 zostały więc wkrótce przemianowane na OC-1 i OC-2. Z kolei XF8C-2 i XF8C-4 (Model 49) były prototypami dwumiejscowego bombowca nurkującego, nazywanego przez Curtissa Helldiver. Seryjne F8C-4 zachowały „myśliwskie” oznaczenie, ale F8C-5 zostały przemianowane na O2C-1. Jeden z prototypów wersji rozwojowej XF8C-8 po modyfikacji przemianowano na XF10C-1, a następnie XS3C-1 (Model 61). Specjalnie do operowania ze sterowców zbudowano niewielki myśliwiec F9C Sparrowhawk (Model 58).

Na bazie eksportowego Hawka I/II w 1932 roku Curtiss skonstruował swój ostatni myśliwiec pokładowy w układzie dwupłata ze stałym podwoziem i odkrytą kabiną – F11C Goshawk (Model 64). Oprócz dwóch prototypów – XF11C-1 (BuNo 9219) i XF11C-2 (BuNo 9213) – wyprodukowano 28 egz. seryjnych F11C-2 (BuNo 9265–9282 i 9331–9340), napędzanych 9-cylindrowymi silnikami gwiazdowymi Wright R-1820-78 (SR-1820-F2) o mocy startowej 715 hp. Stałe uzbrojenie tworzyły dwa karabiny maszynowe Browning kal. 7,62 mm w kadłubie. Dostawy rozpoczęły się w lutym 1933 roku. Ponieważ samoloty służyły także jako bombowce nurkujące (mogły przenosić jedną bombę o masie 215 kg na wychylanym uchwycie pod kadłubem lub cztery bomby o masie po 53 kg na dwóch wyrzutnikach A-3 montowanych pod skrzydłami dolnego płata), więc w marcu 1934 roku ich oznaczenie zmieniono na BFC-2.

Piąty egzemplarz seryjny F11C-2 (BuNo 9269) został w firmie Curtiss przebudowany na prototyp ulepszonej wersji XF11C-3 (Model 67). Różnił się od F11C-2 chowanym ręcznie podwoziem głównym, podobnym do zastosowanego w dwumiejscowym dwupłatowym myśliwcu Grumman FF-1. Koła po wciągnięciu chowały się do płytkich wnęk po bokach pogłębionej przedniej części kadłuba. Po przebudowie samolot został oblatany w kwietniu 1933 roku i 27 maja przekazany US Navy. W trakcie prób stałe śmigło zastąpiono nastawnym, zmodyfikowano grzbiet kadłuba za kokpitem i zamontowano sterowane przez pilota klapki wyważające (trymery) na sterach wysokości. W marcu 1934 roku oznaczenie samolotu zmieniono na XBF2C-1. 24 września 1934 roku tuż po starcie z Norfolk Auxiliary Field No. 2 w Hampton Roads w Wirginii silnik nagle zgasł. Po wodowaniu na płyciźnie samolot przewrócił się na grzbiet i odniósł poważne uszkodzenia. Na szczęście pilot przeżył wypadek. 31 października XBF2C-1 został spisany ze stanu US Navy.

Pozytywne wyniki prób sprawiły, że 26 lutego 1934 roku US Navy zawarła z Curtissem kontrakt na produkcję 27 egz. seryjnych F11C-3 (Model 67A; BuNo 9586–9612), które 21 marca przemianowano na BF2C-1. Samoloty miały skrzydła o metalowej konstrukcji i profilu NACA 2212 (tak jak w prototypie XF11C-1; w seryjnych F11C-2 skrzydła miały drewnianą konstrukcję i profil Clark Y) oraz podwyższony grzbiet kadłuba za kokpitem. Do napędu zastosowano silnik R-1820-04 o mocy 700 hp z metalowym dwułopatowym śmigłem przestawialnym firmy Hamilton Standard o średnicy 3,00 m. Uzbrojenie strzeleckie i bombowe było takie samo jak w F11C-2/BFC-2. Pierwszy egzemplarz (BuNo 9586) został oblatany we wrześniu 1934 roku i 7 października przekazany US Navy. Dostawy pozostałych maszyn zrealizowano do 12 listopada. Był to ostatni myśliwiec pokładowy firmy Curtiss produkowany seryjnie dla US Navy.

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X