• Wtorek, 18 czerwca 2024
X

Dostawy rosyjskich samolotów i śmigłowców wojskowych w 2022 roku

Zasadniczym czynnikiem wpływającym na rosyjski przemysł zbrojeniowy, w tym sektor lotniczo-kosmiczny, jest pełnoskalowa wojna na Ukrainie rozpoczęta 24 lutego 2022 roku. Agresja Rosji na zachodniego sąsiada, zwana przez oficjalną propagandę Moskwy „specjalną operacją wojskową”, nie oznaczała załamania się dostaw samolotów i śmigłowców wojskowych dla Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Produkcja lotnicza to jednak proces długotrwały i ukończone w ub. roku statki powietrzne budowano z komponentów i podzespołów przygotowanych co najmniej kilkanaście miesięcy wcześniej, tj. przed nałożeniem sankcji.

Samoloty bojowe

W 2022 roku Ministerstwo Obrony FR otrzymało sześć seryjnych myśliwców piątej generacji Su-57 (T-50S) produkowanych w Komsomolskim Zakładzie Lotniczym należącym do spółki Kompania Suchoj, będącej częścią Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (Objedinionnaja Awiastroitielnaja Korporacyja, OAK). Pierwsze dwa samoloty tego typu przekazano w maju, cztery pozostałe zaś w grudniu. Maszyny zostały zbudowane w standardzie tzw. seryjnym z silnikami „pierwszego etapu” oznaczonymi jako wyrób 117 (izdielije 117) lub AŁ-41F1. Umowę ramową na dostawę 76 myśliwców tego typu pomiędzy rosyjskim resortem obrony a Kompanią Suchoj zawarto w czerwcu 2019 roku na Międzynarodowym Wojskowym Forum Technicznym „Armija-2019” (umowa objęła również dwa samoloty Su-57 zakontraktowane w 2018 roku i przekazane w latach 2020–2021). Cała partia 76 maszyn ma być wyprodukowana do końca 2027 roku. Seria obejmuje maszyny w standardzie T-50S z silnikami izdielije 117 oraz w docelowej odmianie (oznaczanej czasem jako T-50M) z nowymi jednostkami napędowymi izdielije 30.

Do końca ub. roku zbudowano 11 seryjnych myśliwców Su-57, z których rosyjskie Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) otrzymały dziesięć (pierwszy samolot seryjny uległ katastrofie w grudniu 2019 roku, w zamian KAZ zbudował dodatkowy egzemplarz). Dwa pierwsze seryjne myśliwce z partii z lat 2020–2021 miały trafić do 4. Centrum Zastosowania Bojowego i Szkolenia Załóg Lotniczych (Centr Bojewogo Primienienija i Pierieucziwanija Lotnowo Sostawa, CBPiPLS) Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej na lotnisku Lipieck. Kolejne samoloty wyprodukowane w latach 2021–2022 przekazać miano również do 116. Centrum Zastosowania Bojowego, wchodzącego w skład 185. Centrum Szkolenia Bojowego i Użycia Bojowego (Centr Bojewoj Podgotowki i Bojewogo Primienienija, CBPiBP) na lotnisku Priwołżskij w obwodzie astrachańskim. Potwierdzono również informację, że pierwszą operacyjną jednostką WKS, która otrzyma Su-57, będzie 23. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (Istriebitielnyj Awiacjonnyj Połk, IAP) z lotniska Dziomgi koło Komsomolska nad Amurem, podporządkowany 11. Armii Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej Wschodniego Okręgu Wojskowego.

Według dostępnych informacji w 2022 roku Kazański Zakład Lotniczy (Kazanskij Awiacjonnyj Zawod, KAZ) z Komsomolska nad Amurem przekazał WKS siedem myśliwców Su-35S. Trzy samoloty z ubiegłorocznej dostawy odebrano we wrześniu, a cztery w grudniu. Były to egzemplarze wyprodukowane na mocy kontraktu pomiędzy rosyjskim resortem obrony a OAK z sierpnia 2020 roku, zawartym na Międzynarodowym Wojskowym Forum Technicznym „Armija-2020”, obejmującym 30 samolotów tego typu w latach 2021–2024 (według części źródeł zawarto dwa kontrakty na produkcję samolotów Su-35 w analizowanym okresie: pierwszy w sierpniu 2020 roku na sześć maszyn z terminem realizacji w 2021 roku i drugi w sierpniu 2021 roku na 24 egz. z terminami dostaw w latach 2021–2024). Wszystkie dostarczone w ub. roku Su-35S przekazano prawdopodobnie do 116. Centrum Zastosowania Bojowego na lotnisku Priwołżskij. Łącznie wyprodukowano jak dotąd 108 seryjnych myśliwców Su-35S.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X