• Czwartek, 30 maja 2024
X

F-15EX – nadzieje i problemy Boeinga

W ostatnich tygodniach we wszelkich serwisach informacyjnych, nie tylko branżowych, ponownie stosunkowo często gościł najnowszy wariant samolotu bojowego F-15, czyli F-15EX Eagle II. O ile w dużej mierze wiązało się to z szeroko komentowaną, również zagranicą, akcją promocyjną amerykańskiego producenta w naszym kraju, to jednak nie było to jedyne wydarzenie związane z programem realizowanym obecnie, na dodatek nie bez problemów i opóźnień. Jeszcze w sierpniu br. doszło bowiem do podpisania listu intencyjnego w sprawie zakupu F-15IDN przez Indonezję. W tym samym miesiącu Boeing zaprezentował również w końcu wciąż nieukończony trzeci egzemplarz F-15EX, będący jednocześnie pierwszą seryjną maszyną zbudowaną w tym wariancie.

Jaki jest F-15EX?

Warto przypomnieć, że F-15EX jest w praktyce odpowiednikiem F-15QA przeznaczonego dla Sił Powietrznych Kataru. Podstawowym elementem odróżniającym oba warianty tego samolotu bojowego jest odmienny system samoobrony. W przypadku F-15EX zastosowano bowiem w miejsce AN/ALQ-239 DEWS opracowany przez BAE Systems AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive Active Warning and Survivability System). Co ciekawe, ten ostatni przez pewien czas uchodził za system nie przeznaczony do eksportu, jednak ostatecznie znalazł się w pakiecie wyposażenia dopuszczonego do sprzedaży dla Indonezji. F-15EX będą dysponowały również, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku saudyjskich F-15SA oraz katarskich F-15QA, nowymi cyfrowymi systemami kontroli lotu fly-by-wire.

W stosunku do eksploatowanych obecnie przez amerykańskie lotnictwo wojskowe F-15E Strike Eagle, F-15EX będą wyróżniać się także zastosowaniem nowego wyposażenia kokpitu. Obejmuje ono przede wszystkim duże wielofunkcyjne kolorowe wyświetlacze dotykowe, które zostaną zamontowane w obu kabinach. Wcześniej podobne wyświetlacze, o wymiarach 254 x 482,6 mm, zastosowano w katarskich F-15QA. Piloci F-15EX wyposażeni zostali również w nowe zintegrowane celowniki nahełmowe JHMCS II.

Struktura skrzydeł F-15EX także została wzmocniona, co ma gwarantować większą ich żywotność. Zmieniona została również konstrukcja skrzydeł, jednak z zachowaniem dotychczasowych charakterystyk aerodynamicznych. Dzięki wprowadzonym modyfikacjom struktury płatowca, F-15EX dysponować ma, według Boeinga, resursem na poziomie 20 000 godzin. Wraz z zastosowaniem systemu fly-by-wire, umożliwiono przenoszenie uzbrojenia pod podskrzydłowymi węzłami podwieszeń numer 1 i 9. F-15EX ma dysponować łącznym udźwigiem uzbrojenia o masie do 13 393kg, przy czym 12 węzłów podwieszeń certyfikowanych jest do przenoszenia pocisków powietrze–powietrze, zaś łącznie 15 do przenoszenia uzbrojenia powietrze–ziemia. Samoloty mogą zostać wyposażone także w nowe belki podwieszeń AMBER (Advanced Missile and Bomb Ejection Rack), umożliwiające przenoszenie łącznie do 22 pocisków powietrze–powietrze. Przedstawiciele producenta stosunkowo często podkreślają przy tym możliwość przystosowania F-15EX do przenoszenia pocisków hipersonicznych o maksymalnej masie startowej sięgającej 3178 kg oraz długości do 6,71 m.

Modyfikacje awioniki wprowadzone na F-15EX obejmują zabudowę radaru AN/APG-82(V)1 oraz nowego niskoprofilowego wyświetlacza klasy HUD pochodzącego od BAE Systems. Jest to rozwiązanie identyczne jak wykorzystane w przypadku F-15QA. System ten jest pochodną LiteHUD i zastępuje szerokokątny HUD typu Kaiser IR-2394/A stosowany w uderzeniowych F-15E. Nowy, w pełni cyfrowy HUD generuje obraz o rozdzielczości 1280×1024 piksele, a jego pole widzenia wynosi 25 x 20° (w przypadku wyświetlacza IR-2394/A stosowanego na F-15E było to 21 x 28°). Nowy HUD jest ponadto lżejszy i zajmuje mniej miejsca niż ten stosowany w Strike Eagle. Przynajmniej teoretycznie koszty eksploatacji nowego wyświetlacza HUD powinny być niższe niż w przypadku IR-2394/A.

Wyposażony w antenę klasy AESA radar AN/APG-82(V)1 charakteryzuje się większą precyzją wskazań i niezawodnością, a także poprawionym zasięgiem śledzenia oraz możliwością wykrywania i śledzenia większej liczby celów niż AN/APG-70. Ponadto koszty eksploatacji nowego radaru mają być niższe niż w przypadku tego ostatniego. W porównaniu do AN/APG-63(V)3 radar AN/APG-82(V)1 ma odznaczać się optymalizacją do wypełniania różnego rodzaju zadań, nie zaś głównie misji z zakresu zwalczania celów powietrznych. F-15EX wyposażone zostały przy tym w nowe komputery misji Advanced Display Core Processor II ADCPII oraz systemy łączności, w tym satelitarnej. Wyposażenie Eagle II może zostać uzupełnione o zasobniki optoelektroniczne AN/ASG-34 Legion IRST. Najpoważniejsza modyfikacja, według przedstawicieli dowództwa USAF, dotyczy jednak systemów misji. Te otrzymają otwartą architekturę, co ma pozwolić na łatwiejszą i szybszą modernizację oprogramowania samolotów w przyszłości.

Prócz pocisków powietrze–powietrze AIM-120 AMRAAM oraz AIM-9X Sidewinder zestaw uzbrojenia F-15X będzie obejmował wszystkie do tej pory zintegrowane z F-15E typy broni, z możliwością poszerzenia o nowe rozwiązania, jak np. wspomniane pociski hipersoniczne.

Indonezyjska droga do kontraktu

Podczas mającej miejsce w drugiej połowie sierpnia wizyty indonezyjskiego ministra obrony Prabowo Subianto w USA doszło do podpisania listu intencyjnego w sprawie zakupu przez Indonezję 24 wielozadaniowych samolotów Boeing F-15EX. Umowę parafowali Air Vice Marshal Yusuf Jauhari, szef indonezyjskiej agencji zakupów oraz Mark Sears, menadżer, a zarazem wiceprezes Boeing Fighters. Porozumienie, wciąż wymagające akceptacji amerykańskich władz, otwiera drogę do zawarcia kontraktu na dostawy najnowszego wariantu Eagle’a dla pierwszego odbiorcy zagranicznego. Co ciekawe, sama transakcja określana jest przez część komentatorów mianem przełomu dla Boeinga, ale i kolejnym krokiem administracji prezydenta Joe Bidena w kierunku zacieśniania sojuszy na obszarze Pacyfiku. Zgodę na sprzedaż F-15IDN można też po części traktować jako formę nagrody za rezygnację z zakupu rosyjskich samolotów Su-35.

Pierwsze formalne doniesienia o ewentualnej transakcji miały miejsce jeszcze na początku 2022 roku, kiedy to amerykańska agencja ds. współpracy obronnej (DSCA) poinformowała o zatwierdzeniu przez Departament Stanu ewentualnej sprzedaży do Indonezji do 36 samolotów F-15IDN wraz z niezbędnym wyposażeniem.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X