• Wtorek, 20 maja 2025
X

F-47, czyli Next Generation Air Dominance trafia do Boeinga

Urzędujący prezydent USA, Donald Trump, sekretarz obrony Pete Hegseth oraz szef Sztabu USAF gen. David Allvin, poinformowali oficjalnie 21 marca br. o przyznaniu firmie Boeing kontraktu na realizację fazy EMD (Engineering and Manufacturing Development, tj. inżynieryjnej, rozwoju i produkcji) programu Next Generation Air Dominance (NGAD). Tym samym zakończył się, przedłużający się okres niepewności co do dalszej przyszłości projektu amerykańskiego myśliwca szóstej generacji, następcy obecnie użytkowanych samolotów F-22A Raptor. Nowy samolot przewagi powietrznej otrzymał oznaczenie F-47, nawiązujące, według oficjalnej wykładni zarówno do prezydentury Trumpa, jak i będące swego rodzaju hołdem dla samolotu P-47 Thunderbolt, a w końcu odnoszące się swoją symboliką również do roku utworzenia USAF.

Od niepewności do kontraktu

Niepewność towarzysząca NGAD związana była z realizowanym w 2024 roku przeglądem projektu. Jego celem była ponowna weryfikacja wymagań stawianych przed myśliwcem szóstej generacji, jak również ocena strategii rozwoju programu pod kątem zgodności ze zmieniającymi się zagrożeniami, a także realiami budżetowymi. Jak można sądzić po decyzji o przyznaniu kontraktu Boeingowi, program ostatecznie przeszedł wspomnianą próbę. Ogłoszenie decyzji doprowadziło, co oczywiste, do wzrostu notowań akcji Boeinga o 5% oraz jednoczesnego spadku na giełdzie notowań koncernu Lockheed Martin (w tym przypadku o 6%). Wartość kontraktu obejmującego opracowanie, budowę i dostawę nowego samolotu została oszacowana na 20 mld USD. Umowa ta uwzględnia budowę partii maszyn testowych, jak i opcję kontraktową na zakup samolotów w ramach produkcji małoseryjnej. Docelowo F-47 ma zapewnić USAF przewagę w powietrzu nad przeciwnikami przez następne kilka dekad.

Z udostępnionych informacji wynika również, że nowy samolot przewagi powietrznej od początku został zaprojektowany z uwzględnieniem modułowości oraz możliwości dostosowania do nowych wymagań oraz szybkiej integracji przyszłych rozwiązań. Przy okazji potwierdzono także, że w stosunkowo szybkim opracowaniu NGAD pomocne miały być zakontraktowane przez DARPA, a oblatane w 2019 i 2022 roku, demonstratory technologii przygotowane przez Boeinga oraz Lockheed Martin. Spędziły one w ramach lotów testowych „setki godzin” w powietrzu, przyczyniając się do ograniczenia ryzyka towarzyszącego pracom nad nowymi maszynami. Doświadczalne maszyny miały zostać wykorzystane m.in. do prac nad ograniczeniem skutecznej powierzchni odbicia radarowego, jak i doskonalenia możliwości współpracy z maszynami bezzałogowymi.

Co ciekawe, F-47 jest pierwszym samolotem myśliwskim Boeinga wybranym przez USAF w ramach konkursu, a sięgając czasów jeszcze US Army Air Corps, pierwszym po P-26 Peashooter samolotem tej klasy zaprojektowanym przez Boeinga, który realnie może wejść do służby. W tym miejscu należy zaznaczyć i wytłumaczyć, że korzenie zarówno F/A-18E/F, jak i F-15EX sięgają wchłoniętej przez Boeing firmy McDonnell Douglas.

Przedstawiciele Boeinga w wypowiedziach towarzyszących przyznaniu kontraktu podkreślili, że zwycięstwo w postępowaniu zostało poprzedzone największymi w historii producenta inwestycjami w dziale Defense, Space & Security (budowa nowego centrum produkcyjnego o wartości 1,8 mld USD). Zwyciężając w programie Next Generation Air Dominance (NGAD) Boeing w pokonanym polu pozostawił propozycję przedstawioną przez wspomniany Lockheed Martin. Wcześniej z rywalizacji w ramach NGAD odpadła zaś firma Northrop Grumman.

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X