• Wtorek, 23 kwietnia 2024
X

Więcej samolotów szkolenia zaawansowanego dla sił zbrojnych USA

12 października 2021 roku Pentagon opublikował zapytanie o informacje (RFI) w kwestii możliwości zakupu co najmniej 100 samolotów szkolenia zaawansowanego w ramach programu ATT (Advanced Tactical Trainer). Mowa jest o opcjonalnym zamówieniu dodatkowych 100 maszyn w partiach po 50. Nowy samolot ma pełnić trzy zasadnicze funkcje: zapewnić wstępne szkolenie taktyczne dla przyszłych pilotów myśliwskich, pełnić rolę przeciwnika w zadaniach powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, a także służyć jako niskokosztowy substytut istniejących i przyszłych myśliwców USAF do treningu operacyjnego w jednostkach liniowych.

Opracowane przez USAF wymagania mówią, ze ATT powinien być konstrukcją dwumiejscową, z opcją wariantu jednoosobowego, który pozwala na alternatywne wykorzystanie przestrzeni tylnego kokpitu jako miejsca montażu dodatkowego wyposażenia elektronicznego lub zapasu paliwa. Awionika o otwartej architekturze ma dysponować wielkoformatowymi wyświetlaczami LAD w obu kabinach, na których można będzie symulować układ ekranów i działanie systemów używanych w liniowych samolotach bojowych. Ponadto wymagana jest integracja z wyświetlaczem nahełmowym oraz wojskowymi systemami łączności i wymiany danych o sytuacji taktycznej. Samolot ma być wyposażony w pojedyncze pylony pod każdym skrzydłem, na których można będzie przenosić uzbrojenie, zbiorniki paliwa lub zasobniki obserwacyjno-celownicze i walki radioelektronicznej. Maszyna ma osiągać wysoka prędkość poddźwiękową (Ma = 0,9) i pułap praktyczny około 13 700 m. Długotrwałość lotu określono na 90 minut, w tym 30 minut maja stanowić forsowne manewry taktyczne. W płatowcu powinno znaleźć się miejsce dla opcjonalnego zamontowania radaru, systemów WRE oraz głowicy elektrooptycznej, a także instalacji do odbioru paliwa w systemie sztywnego boomu (producent musi przekazać analizę, prezentującą sposób ich zabudowy, odpowiednią wydajność instalacji elektrycznej oraz koszt potencjalnej przebudowy/doposażenia). USAF chciałyby również wiedzieć, czy będzie możliwość zastosowania silnika od wielu producentów.

Saab/Boeing T-7A Redhawk jest nową konstrukcją o dużym potencjale rozwojowym. Samolot będzie z pewnością jednym z faworytów ogłoszonego przez amerykańskie Siły Powietrzne programu ATT.

21 października podobne zapytanie o informacje zostało opublikowane w kontekście zapotrzebowania na 64 samoloty szkolenia zaawansowanego dla US Navy. Według treści ogłoszenia byłyby one kupowane od roku fiskalnego 2024 lub 2025. W programie TSA (Tactical Surrogate Aircraft), jak sama nazwa wskazuje, chodzi o pozyskanie możliwie bliskiej imitacji morskiego myśliwca taktycznego. Amerykańska marynarka wojenna chce używać tańszych w utrzymaniu maszyn do uzupełnienia nalotu pilotów w jednostkach linowych oraz jako agresorów w walkach powietrznych, zastępując tym samym pełnoprawne samoloty bojowe w zadaniach typowo szkolnych. Koronnym przykładem jest funkcja lidera formacji podczas ćwiczonych rutynowo w jednostkach lotów w szyku. W przeciwieństwie do skrzydłowych, o których szkolenie przecież chodzi, lider formacji nie musi lecieć wówczas samolotem bojowym i wystarczyłaby mu każda inna dość szybka maszyna (większość zadań wykonywana jest przy prędkościach poddźwiękowych). Niestety obecnie jednostka liniowa myśliwców taktycznych nie ma nic innego w wyposażeniu, wiec zużywane są cenne resursy bardzo drogich w utrzymaniu samolotów bojowych w rodzaju F-35 Lightning II.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X