• Piątek, 11 października 2024
X

OBR CTM S.A. prezentuje zestaw integracyjny A-KIT dla systemu IBCS

Podczas tegorocznych targów MSPO, które odbędą się w Kielcach, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (dalej CTM) po raz pierwszy zaprezentuje, opracowany przez tę firmę zestaw integracyjny A-KIT, który pozwoli na podłączenie do amerykańskiego systemu dowodzenia IBCS, polskich sensorów i efektorów, w tym w pierwszej kolejności stacji radiolokacyjnej Bystra. Dzięki rozmowie przeprowadzonej przez autora z prezesem zarządu CTM Marcinem Wiśniewskim możemy dowiedzieć się, do czego służy A-KIT oraz jaka jest jego konstrukcja, a także jakie inne zadania na rzecz programów naziemnej obrony powietrznej realizuje obecnie gdyńska spółka.

I faza programu Wisła

Historia polskiej wersji zestawu integracyjnego A-KIT rozpoczyna się 23 marca 2018 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z firmami Raytheon Company i Lockheed Martin Global Inc. dwie umowy offsetowe na realizację łącznie 46 zobowiązań, w ramach I fazy programu Wisła. Przedmiotem tej fazy było pozyskanie dwóch pierwszych baterii zestawów rakietowych obrony powietrznej średniego zasięgu (ZROP-SZ) opartych na systemie Patriot, wraz z systemem dowodzenia IBCS (Integrated Battle Command System), dla którego zestawem integracyjnym są tzw. A-KIT i B-KIT.

Pięć dni później, 28 marca 2018 roku pomiędzy rządem RP, a rządem Stanów Zjednoczonych podpisana została umowa na dostawę Wisła począwszy od 2022 roku przedmiotu I fazy programu (główne elementy systemu dostarczono w latach 2022-2023).

W ramach offsetu dla I fazy programu Wisła, początkowo CTM miało uzyskać technologie i wiedzę związane z elementami podsystemu łączności IFCN (Integrated Fire Control Network) wykorzystywanego w IBCS. Docelowo jednak zakres ten zmieniono i zgodnie z aneksem do umowy offsetowej zawartym w 2021 roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej a Raytheon Company, CTM stał się beneficjentem technologii i wiedzy z obszaru IBCS, niezbędnych do opracowanie zestawu integracyjnego A-KIT.

Jednym z wielu kontraktów zawartych w ramach I fazy programu Wisła, była podpisana pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Wojskowymi Zakładami Łączności Nr 1 S.A. (dalej WZŁ-1) 30 listopada 2021 roku umowa o wartości ok. 233 mln PLN brutto, na dostawę czterech mobilnych węzłów łączności MCC1 (Mobile Communication Centers). Termin jej zakończenia wyznaczono na 2024 rok. W celu realizacji tego zamówienia, 29 listopada 2022 roku pomiędzy WZŁ-1 a CTM zawarty został kontrakt podwykonawczy, na dostawy przez CTM zestawu integracyjnego A-KIT, dla zdolnej do przerzutu stacji radiolokacyjnej Bystra, a także na opracowanie symulatora tego radaru. W ten sposób to Bystra stanie się pierwszym polskim sensorem, który zostanie zintegrowany z systemem dowodzenia IBCS. Zgodnie z planem, opracowany zestaw A-KIT ma stanowić m. in. wyposażenie wyprodukowanych przez WZŁ-1 pojazdów MCC1, do których z kolei będzie mógł zostać podłączony radar Bystra.

Rola A-KIT w IBCS

Idea systemu dowodzenia IBCS zakłada połączenie za pomocą systemu łączności IFCN obecnych komponentów sprzętowych systemu Patriot z innymi zasobami oraz prowadzenia walki na zasadzie „multi-domain, any sensor, best effector”.

Ważnym elementem systemu IBCS są także węzły łączności IFCN (tzw. IFCN Relay), wykorzystywane do podłączenia efektorów i sensorów do sieci IFCN. W polskiej konfiguracji ich rolę będą pełniły docelowo również mobilne węzły łączności MCC. W tym celu opracowano również dwa rodzaje zestawów integracyjnych typu A i B (odpowiednio nazywanych A-KIT i B-KIT). Zapewniają one możliwość podłączania do sieci IFCN poszczególnych komponentów sprzętowych (radarów i wyrzutni) dopuszczonych do funkcjonowania w tym systemie, zgodnie z zasadą “podłącz i walcz” (plug and fight). Ich rolą jest tłumaczenie informacji przekazywanych (w obu kierunkach) między IBCS, a podłączonym sprzętem, przy czym do zestawu B-KIT podłącza się system IBCS, a do zestawu A-KIT radary i wyrzutnie, natomiast oba zestawy A-KIT i B-KIT są łączone ze sobą za pomocą ustandaryzowanego interfejsu.

I tak, zestaw integracyjny A-KIT to w praktyce serwer, opracowywany przy współpracy producenta radaru lub wyrzutni, posiadający interfejsy komunikacji zgodny (fizycznie, elektrycznie i logicznie) z tymi urządzeniami oraz potrafiący przesyłać od tych i do tych urządzeń informacje w formacie dla nich zrozumiałym. Do tego celu konieczne jest przetwarzanie danych na najwyższej, siódmej warstwie w modelu ISO/OSI, czyli warstwie aplikacyjnej. A-KIT dokonuje bowiem m.in.: transmisji depesz, ich tłumaczenia oraz odpowiada za nadawanie im właściwego kontekstu i to wszystko w czasie rzeczywistym. A-KIT posiada także interfejs umożliwiający podłączenie do zestawu integracyjnego B-KIT i komunikowanie się z nim. Standardowo A-KIT montowany będzie jako integralny element radaru lub wyrzutni. Możliwe jest również stworzenie zestawów A-KIT do wielu typów radarów, bądź wyrzutni.

Jak wyjaśnił w rozmowie z autorem prezes Wiśniewski, firma CTM opracowała już wcześniej urządzenia o funkcjonalności zbliżonej do zestawu integracyjnego A-KIT, na potrzeby niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, co dawało w tym zakresie pewne doświadczenie. Są to tzw. SIU (System Interface Unit), które pośredniczą w przesyłaniu danych pomiędzy Systemem Zarządzania Walką SCOT okrętu (opracowanym przez CTM), a urządzeniami innych producentów (np. radarów, pojazdów podwodnych, czy armaty pokładowej OSU-35K) zintegrowanymi z systemem SCOT. Również w tym przypadku dochodzi do przetwarzania wymienianych danych przez SIU na poziomie warstwy aplikacji.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X