8 grudnia 1941 roku, w momencie japońskiego ataku na Malaje, stacjonowały tam trzy dywizjony w pełni wyposażone w bombowce Blenheim oraz jeden, w którym znajdowało się kilka maszyn tego typu. Stanowiły one główną siłę uderzeniową Royal Air Force Far East Command. Oprócz nich na Malajach i na wyspie Singapur były jeszcze jedynie dwie australijskie jednostki latające na dwusilnikowych samolotach Lockheed Hudson (No 1. i No 8. Sqn RAAF). Królewskie Siły Powietrzne posiadały także dwa dywizjony wyposażone w całkowicie już przestarzałe jednosilnikowe dwupłatowce bombowo-torpedowe typu Vickers Vildebeest (No 36. i No 100. Sqn RAF), a oprócz nich jeszcze w sumie kilkanaście samolotów Fairey Swordfish i Albacore oraz Blackburn Shark (również jednosilnikowe dwupłatowce bombowo-torpedowe). Krótko przed wybuchem wojny przybyło sześć maszyn typu Bristol Beaufort, ale tylko jedną z nich użyto w pojedynczym locie rozpoznawczym w pierwszym dniu wojny.
Pierwszą jednostką wyposażoną w bombowce Bristola, która trafiła do Singapuru, był No 11. Sqn RAF – na lotnisko Tengah 7 dotarł on sierpnia 1939 roku. Pięć dni później skierowano tam także No 39. Sqn RAF. Przybyły one z Indii, gdzie krótko wcześniej przezbrojono je na Blenheimy z samolotów typu Hawker Hart. 16 sierpnia z Watton w Wielkiej Brytanii odleciał do Singapuru No 34. Sqn RAF, a tydzień później wysłano tamże No 62. Sqn RAF z dotychczasowej bazy w Cranfield. Po ich przybyciu do Tengah 11. Sqn przebazowano na nowe lotnisko w Kallang. Wszystkie te jednostki miały w sumie 72 maszyny w wersji Mk.I i kiedy rozpoczęła się wojna w Europie, były to jedyne nowoczesne samoloty na wyspie Singapur. 11. i 39. Sqn nie zagrzały tam długo miejsca – już w czerwcu 1940 r. skierowano je do Adenu. W lutym 1941 roku No 60. Sqn RAF, również na Blenheimach Mk.I, przeniesiono z Lahore w Indiach do Mingaladon koło Rangunu w Birmie.
Przed wybuchem wojny jednostka ta wysłała osiem samolotów do Kuantan, położonym na wschodnim wybrzeżu Malajów, gdzie dołączyły do stacjonujących tu ośmiu Hudsonów z 8. Sqn RAAF. Skierowano je tam w celach szkoleniowych, ale pozostały dłużej z powodu narastającej groźby wybuchu wojny.
60. Sqn został przezbrojony przed wrześniem 1939 roku z maszyn typu Westland Wapiti.
17 lutego 1941 roku z Risalpur, w pobliżu Khyber Pass w północno-zachodnich Indiach (dzisiejszy Pakistan), przeniesiono do Kallang, na wyspie Singapur, No 27. Sqn RAF wyposażony w myśliwską wersję Mk.I.F, pod dowództwem Sqn Ldr C.D. Hacketta, który zginął już 4 kwietnia w wypadku na L6667 i na stanowisku dowódcy zastąpił go Sqn Ldr F.R.C. Fowle.