Siły Powietrzne Republiki Korei (ROKAF) mają obecnie na stanie około 740 samolotów, śmigłowców i dużych bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Przestarzałe typy maszyn są sukcesywnie zastępowane nowymi, o znacznie większych możliwościach operacyjnych. Do końca dekady zakończą służbę ostatnie myśliwce KF/F-5E/F i F-4E, a KF-16C/D zostaną zmodernizowane do standardu KF-16U. Ambitne plany obejmują modernizację myśliwców F-15K oraz zakup drugiej partii wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A, dodatkowych samolotów transportowych, transportowo-tankujących, wczesnego ostrzegania i zwiadu elektronicznego oraz zupełnie nowych samolotów obserwacji pola walki i kierowania działaniami bojowymi.
Samoloty bojowe
Wielozadaniowe samoloty bojowe piątej generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II to najnowszy nabytek ROKAF. Krótko po zakupie drugiej partii samolotów F-15K (zob. dalej) władze Republiki Korei rozpoczęły trzeci etap programu pozyskania nowych myśliwców (F-X Phase 3 lub F-X III), w celu zastąpienia wysłużonych F-4E. 13 września 2013 roku południowokoreańska Administracja Programów Zakupów Obronnych (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) poinformowała, że zarekomenduje rządowi zakup samolotów Boeing F-15SE Silent Eagle. Konkurencyjne oferty myśliwców Eurofighter Typhoon i Lockheed Martin F-35A zostały odrzucone ze względu na przekroczenie zaplanowanego budżetu. Po dalszych analizach DAPA zmieniła jednak zdanie i 22 listopada ogłosiła, że preferuje F-35A ze względu na znacznie lepsze charakterystyki stealth. Formalna decyzja w tej sprawie zapadła 23 marca 2014 roku. Zamierzano zakupić w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales) 40 egz. F-35A w standardzie Block 3F za kwotę około 6,8 mld dolarów, z terminem dostawy począwszy od 2018 roku i opcją na kolejnych 20 egz. Umowę międzyrządową w tej sprawie podpisano 30 września 2014 roku.
Pierwszy egzemplarz F-35A dla ROKAF został oblatany 19 marca 2018 roku. Jego oficjalna prezentacja nastąpiła 28 marca w zakładach koncernu Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie. 18 maja samolot trafił do Luke AFB (Air Force Base) w Arizonie, gdzie trwało szkolenie południowokoreańskiego personelu. 20 lipca pierwszy pilot ROKAF wykonał swój pierwszy lot F-35A. Do końca 2018 roku do Luke AFB przyleciało jeszcze pięć egzemplarzy. Dwa pierwsze F-35A przybyły do Korei w marcu 2019 roku. Oficjalna uroczystość ich powitania odbyła się 29 marca w bazie Cheongju. Do końca roku do Korei dostarczono osiem samolotów. 17 grudnia uroczyście ogłoszono osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC) przez pierwszą eskadrę ROKAF wyposażoną w F-35A – 151. Fighter Squadron z 17. Fighter Wing. 6 maja 2020 roku ROKAF nadały samolotom F-35A nazwę Freedom Knight. Cztery ostatnie maszyny przyleciały do Korei 25 stycznia 2022 roku.
4 stycznia 2022 roku z powodu krytycznej awarii awioniki pilot F-35A (nr ewid. nieznany) przerwał lot treningowy i skierował się do najbliższej bazy Seosan. Ponieważ nie był w stanie wysunąć podwozia, więc zdecydował się na lądowanie „na brzuchu”. Przed lądowaniem pas lotniska został pokryty pianą w celu zmniejszenia tarcia i zapobieżenia wybuchowi pożaru. Pilot wyszedł z opresji bez szwanku. Stopień uszkodzenia kadłuba samolotu (i ewentualnie innych podzespołów) nie jest znany.
Tymczasem już w grudniu 2017 roku południowokoreańskie media doniosły, że rząd planuje skorzystanie z opcji do kontraktu i zamówienie 20 egz. F-35A. Formalne potwierdzenie nastąpiło wszakże dopiero 7 października 2019 roku, gdy DAPA skierowała do parlamentu raport w tej sprawie. Wynikało z niego, że drugi etap programu F-X III rozpocznie się w 2021 roku, potrwa pięć lat i będzie kosztował 3,35 mld dolarów. Z kolei w przyszłości, w ramach F-X Phase 4, planowany jest zakup także 20 egz. w wersji krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Take-Off and Vertical Landing, STOVL) F-35B, które miałyby operować z pokładów nowych okrętów desantowych typu Dokdo. Oba programy zostały zatwierdzone przez rząd w sierpniu 2020 roku. W lipcu 2022 roku DAPA wyraziła pozytywną opinię w sprawie zakupu do 2028 roku 20 egz. F-35A w konfiguracji Block 4 za kwotę 2,97 mld dolarów.
Pięścią uderzeniową ROKAF są samoloty Boeing F-15K Slam Eagle. Program pozyskania nowych myśliwców rozpoczął się w 1997 roku. 19 kwietnia 2002 roku poinformowano, że spośród czterech propozycji wybrano samolot F-15K oparty na F-15E Strike Eagle. Kontrakt o wartości 4,2 mld dolarów na zakup 40 egz. (F-X Phase 1) podpisano w czerwcu tego samego roku. 25 kwietnia 2008 roku podpisano drugi kontrakt o wartości 2,3 mld dolarów na zakup 21 egz. (F-X Phase 2). Jeden z nich stanowił zastępstwo dla maszyny utraconej 7 czerwca 2006 roku (nr ewid. 02-005). F-15K różnią się od amerykańskich F-15E kilkoma elementami wyposażenia i asortymentem uzbrojenia. Co ciekawe, samoloty z pierwszej partii są napędzane silnikami F110-GE-129A, a z drugiej – F100-PW-229. W produkcji uczestniczyły południowokoreańskie firmy, ale montaż końcowy odbywał się w zakładach Boeinga w St Louis w Missouri.
Uroczysty roll-out pierwszego egzemplarza F-15K nastąpił 16 marca 2005 roku. W październiku tegoż roku dwa myśliwce zostały zaprezentowane na pokazach lotniczych w Seulu. 12 grudnia odbyła się oficjalna ceremonia przyjęcia F-15K do wyposażenia ROKAF i nadania im nazwy Slam Eagle. Maszyny z pierwszej partii zostały dostarczone do października 2008 roku. Oblot pierwszego egzemplarza z drugiej partii odbył się 19 kwietnia 2010 roku. We wrześniu tego samego roku dostarczono do Korei Południowej trzy pierwsze samoloty. Dostawy zakończyły się 2 kwietnia 2012 roku, gdy w bazie Daegu wylądowały dwa ostatnie egzemplarze. F-15K nr 02-036 rozbił się 5 kwietnia 2018 roku; obaj członkowie załogi zginęli. ROKAF mają więc obecnie 59 egz. F-15K.