• Czwartek, 24 listopada 2022
X

Junkers Ju 86P i R

Przerwanie produkcji seryjnej samolotu bombowego Junkers Ju 86 nie oznaczało przerwania jego rozwoju. Zakłady Junkers mające wieloletnie doświadczenie w budowaniu samolotów wysokościowych opracowały bowiem jego specjalistyczne warianty przystosowane do lotów na bardzo dużych wysokościach, na które w latach wojny przebudowano część bombowców Ju 86G.

Junkers Ju 86P

Do napędu samolotu wysokościowego, który miał powstać na bazie bombowca Ju 86 zakłady Junkers opracowały wysokościowy silnik Jumo 207A o mocy startowej 950 KM. Był on rozwinięciem silnika wysokoprężnego Jumo 205. Jednostka została wyposażona w dwustopniową sprężarkę z pierwszym stopniem napędzanym gazami spalinowymi oraz chłodnicą międzystopniową. Samolot wysokościowy oznaczono początkowo Ju 86H (od Höhenflugzeug), ostatecznie jednak wysokościowa wersja otrzymała oznaczenie Ju 86P.

Nowe jednostki napędowe przetestowano początkiem 1940 roku na samolocie Ju 86PV1 (V28, W.Nr.5156). Oblatany w połowie lutego 1940 roku prototyp Ju 86P V2 (V29, W.Nr.0279) otrzymał dwumiejscową ciśnieniową kabinę. Z kolei w marcu oblatano Ju 86P V3 (V38, W.Nr.5097), na którym zastosowano skrzydła o rozpiętości zwiększonej do 25,6 m i powierzchni nośnej powiększonej do 82 m².

Wszystkie te prototypy oparto na przebudowanych Ju 86 wcześniejszych wersji, podobnie było z kolejnymi maszynami, które powstawały na bazie przebudowywanych samolotów wersji Ju 86G. W sumie na wersję Ju 86P przebudowano 37 samolotów. Sześć z nich wykonano w rozpoznawczym wariancie Ju 86P-2, a pozostałe w bombowym Ju 86P-1. Samoloty Ju 86P-1 mogły przenosić ładunek 1000 kg bomb w czterech pionowych komorach bombowych umieszczonych za kabiną pilotów. Za komorą bombową znajdowały się dwa zbiorniki paliwa – przedni o pojemności 1290 litrów i tylny o pojemności 1130 litrów, przy czym przy pełnym ładunku bomb tankowano 2200 litrów paliwa. Ju 86P-2 miał zbiorniki zamienione miejscami i przesunięte nieco do przodu, celem zapobieżenia przesunięciu się środka ciężkości samolotu po zainstalowaniu w środkowej części kadłuba trzech lotniczych aparatów fotograficznych.

Pułap praktyczny samolotów wynosił 12 000 m, co miało czynić je nieosiągalnymi dla myśliwców nieprzyjaciela. Kiedy jednak okazało się, że mogą one stanowić pewne zagrożenie, jako uzbrojenie odstraszające dodano uruchamiany zdalnie kaem MG 17 kal. 7,92 mm.

W jednym egzemplarzu powstał Ju 86P-3W.Nr.5161 na którym zabudowano prototypowe silniki Jukers Jumo 208 o zwiększonej pojemności i mocy 1475 KM.

Szymon Tetera

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X