W czasie II wojny światowej w amerykańskim armijnym lotnictwie wojskowym (USAAF) walczyło wielu lotników mających polskie pochodzenie. Chyba najbardziej znaną postacią był Lt.Col. Francis Stanley Gabreski, który nad Europą uzyskał tytuł najskuteczniejszego amerykańskiego asa myśliwskiego, mając na koncie 28 zestrzelonych samolotów niemieckich. Później do tego dołożył jeszcze sukcesy w czasie wojny w Korei (sześć zwycięstw indywidualnych i jedno zespołowe). Wiele zwycięstw powietrznych zanotowali także inny piloci, jak choćby Edward S. Popek (siedem zwycięstw) i Edward J. Czarnecki (sześć zwycięstw) walczący na Pacyfiku oraz Henry J. Miklajcyk (siedem zwycięstw indywidualnych i jedno zespołowe) czy Walter „Korky” Koraleski (cztery zwycięstwa indywidualne i cztery zespołowe), którzy toczyli boje w Europie.
Inni Polonusi, choć walczyli dzielnie, to nie zdołali uzyskać tak spektakularnych sukcesów i z tego względu pozostają nieco w cieniu. Jednym z nich był Robert J. Klopotek – pilot 354th Fighter Group – legendarnej „Pioneer Mustang Group” walczącej na europejskim niebie. Jak sugeruje to nazwa była to pierwsza jednostka USAAF wyposażona w samoloty myśliwskie North American Aviation P-51B Mustang. Pilot ten znany był z tego, że jednoznacznie podkreślał swoje pochodzenie i przywiązanie do kraju swoich przodków. Wszystkie samolot, na których latał miały bardzo charakterystyczne nazwy – „The Mad Pole” (Szalony Polak). Tak też Roberta J. Klopotka nazywali koledzy.
Robert J. Klopotek urodził się 9 lutego 1921 roku w mieście Stockton, w hrabstwie Portage (Wisconsin). Oboje jego rodzice mieli polskie pochodzenie. Ojciec nazywał się Peter Klopotek (1895–1974), a matka Clara Prodzinski (1899–1973). W młodości Robert J. Klopotek uczęszczał do Hillcrest Public School i Sacred Heart Parochial School w miejscowości Polonia. W 1938 roku ukończył P.J. Jacobs High School w Stevens Point w stanie Wisconsin. Następnie był słuchaczem kursu rolniczego na Uniwersytecie Wisconsin, bowiem z tym fachem wiązał swoją przyszłość zawodową. I rzeczywiście do jesieni 1940 roku pełnił funkcję specjalisty w stanowym Departamencie Rolnictwa.
W październiku 1940 roku Robert J. Klopotek opuścił Stevens Point i rozpoczął szkolenie w Gwardii Narodowej. W sierpniu 1942 roku wstąpił do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych (US Army Air Corps). Szkolenie lotnicze rozpoczął w bazie Santa Ana w Kalifornii. 20 maja 1943 roku ukończył zaawansowane szkolenie w bazie Luke Field (Arizona), otrzymując promocję jako podporucznik (2nd Lieutenant).