W dniach 23-25 kwietnia na terenie Targów Kielce odbyła się trzecia już edycja przeznaczonej dla służb mundurowych wystawy „POLSECURE-2024”, tym raze z udziałem 143 wystawców z 14 państw. Dodatkowo ekspozycję zwiedziło 31 oficjalnych delegacji, w tym 12 zagranicznych. Na wystawie zaprezentowano całkiem pokaźną liczbę sprzętu i wyposażenia różnych typów oraz przeznaczenia. Wydarzenie przede wszystkim dedykowane jest dla służb podlegających MSWiA, choć można było również doszukać się różnego sprzętu przeznaczonego niekiedy wprost dla sił zbrojnych.
Spółka Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich zaprezentowała pierwsze dostarczone z koreańskiej firmy KIA Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze Legwan 4×4. W razie potrzeby w konstrukcji można zmienić m.in. tylną zabudowę wozu. Właściwie do preferencji danej armii dostępne są dwie długości jego podwozia o rozstawie osi 3,3 i 4 m, a dopuszczalna masa całkowita wozu może wynosić do 7 ton. Kierowca ma do dyspozycji także kamerę cofania. Wóz wyposażono chłodzony cieczą w silnik wysokoprężny Hyundai V6 o mocy 225 KM oraz automatyczną skrzynię biegów o ośmiu przełożeniach do jazdy w przód i jednym w tył. Minimalny promień skrętu wynosi 7,8 m. W Legwanie zastosowano niezależne zawieszenie, układ ABS i centralnego pompowania kół z tzw. wkładkami. Maksymalna prędkość jazdy może osiągać 130 km/h. Wóz pokonuje przeszkody wodne jeśli ich głębokość nie przekracza 760 mm. Legwana można wyposażyć w lekką obracaną o 360o wieżyczkę uzbrojoną np. w karabiny maszynowe czy granatnik automatyczny. Pierwsze trzy Legwany przetransportowano w ostatnich tygodniach z Korei Południowej. Całość ma związek z umową Agencji Uzbrojenia i konsorcjum w składzie PGZ S.A. i Rosomak S.A. z sierpnia 2023 roku, a mającego na celu dostawę 400 takich pojazdów dla pododdziałów rozpoznawczych. Obecnie przechodzą one próby, a pierwsze wozy Wojsko Polskie ma odebrać w tym roku.
Innym prezentowanym pojazdem był oferowany przez Hutę Stalowa Wola i PGZ Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy Waran 4×4. Można go nawet zaliczyć do kołowych transporterów opancerzonych średniej klasy. Istotną cechą tej konstrukcji, opartej o podwozie Tatra jest tzw. centralna rama rurowa. Między zastosowanymi w wozie modułami, w stalowych obudowach montowane są przekładnie zębate przenoszące moment obrotowy z umieszczonych wewnątrz rury wałów napędowych na wahliwe półosie. W Waranie nie ma konieczności przenoszenia momentu przez przeguby Cardana, a jedynie przez przekładnie zębate. Zastosowane rozwiązanie sprawia że przekładnie i wały nie są narażone na uszkodzenia powstałe na skutek kontaktu z przeszkodami napotykanymi w czasie jazdy w terenie. Po drodze utwardzonej może on jechać z prędkością 110 km/h, a możliwy do uzyskania zasięg jazdy może przekraczać 660 km. W Waranie może zostać zamontowany silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 408 KM lub Cummins ISL o mocy 370 KM. Prezentowany w tym roku wóz reprezentował wariant dowodzenia artylerii. W zależności od potrzeb, w jego wnętrzu będzie mogło się mieścić stanowisko dowodzenia plutonem lub baterią artylerii lufowej lub rakietowej. W zależności od wersji pojazd do obrony własnej otrzymać może kaemy czy granatnik automatyczny. Pojazdy Waran wykorzystane zostały jako platformy (dowodzenia i wyrzutnia) w Bezzałogowym Systemie Poszukiwawczo-Uderzeniowym Gladius.
Na „Polsecure-24” dominował sprzęt lżejszy. Zademonstrowano na przykład, mogący znaleźć zastosowanie w wojsku, wyposażony w trzy kamery austriacki skaner laserowy Riegl VZ-600I, który może posłużyć do tworzenia numerycznego modelu terenu i map. W zakresie 360o dokonuje on pomiarów 2 mln pkt/s w przestrzeni 3D. Zamontowany na trójnogu skaner może wykonywać pełny obrót w 26 s. W płaszczyźnie pionowej kąt jego pola widzenia wynosi natomiast 105o, a zasięg jego działania dochodzi do około 1 km, z kolei czas pracy 3,5 godziny. VZ-600I otrzymał odbiornik GPS, może być także wyposażony w kamerę termowizyjną i obsługiwany zdalnie z tabletu. Użytkowanie skanera możliwe jest także w porze nocnej.
Na wystawie zaprezentowano także pochodzący z niemieckiej firmy Vected pracujący w zakresie 8-14 mikrometrów celownik termowizyjny do broni strzeleckiej TC-640-60 o rozmiarze matrycy detektorów 640×480 pikseli i czułości NETD mniejszej niż 40mK. Pole widzenia wynosi 7,3×5,5 stopnia, a powiększenie 1x. Ponadto przyrząd ten ma cyfrowy zoom: 1x, 2x, 4x i 8x. Może on wykrywać obiekty z odległości 2,7 km, rozpoznawać je na dystansie 980 m, a identyfikować na 510 m. Termowizor może zostać także wyposażony w kompas cyfrowy.
Spółka PCO (GK PGZ) zaprezentowała w Kielcach gogle PNL-3X dla pilotów, pozwalające uzyskać obrazy dobrej jakości i latać w warunkach słabego oświetlenia oraz nocą bez użycia źródeł sztucznego światła. Dzięki tzw. filtrom Minus Blue uzyskano kompatybilność z oświetleniem kabiny. W goglach znajdują się wzmacniacze światła 5G Photonis i tzw. optyka gradientowa. Została w nich rozszerzona szerokość pasma widzenia od 400nm do ponad 1100nm. Przy opuszczaniu i podnoszeniu możliwe jest ich automatyczne włączanie i wyłączanie. Zasilacz umożliwia 40-godzinną pracę. Właściwe wyważenie gogli i zasilacza nie nadwyręża z kolei mięśni karku.