• Sobota, 14 grudnia 2024
X

70. rocznica oblotu Herculesa

Dzisiaj przypada 70. rocznica oblotu prototypu samolotu transportowego C-130 Hercules. Zbudowany w liczbie ponad 2500 egzemplarzy Hercules stał się symbolem wojskowego samolotu transportowego. Maszyna jest obecnie używana przez siły powietrzne ponad 60 państw położonych na wszystkich kontynentach. Wśród nich znajdują się polskie Siły Powietrzne, które do użytkowników tej solidnej konstrukcji dołączyły w 2009 roku.

Kiedy Stany Zjednoczone przystąpiły do wojny koreańskiej, USAF zdało sobie sprawę, że na wyposażeniu lotnictwa nie ma samolotu transportowego, który byłby w stanie skutecznie przewozić oddziały drogą powietrzną na średnie odległości i lądować z nimi na krótkich nieutwardzonych pasach. Aby zaspokoić tę potrzebę, Dowództwo Lotnictwa Taktycznego USAF wydało na początku 1951 roku specyfikację dotyczącą nowego średniego transportowca.

Obecny na niebie od 70 lat C-130 dowiódł swej niezwyklej przydatności i wszechstronności. Mimo upływu czasu samolot jest wciąż produkowany, jest więc niemal pewne, że dziś budowane egzemplarze dożyją setnych urodzin tej konstrukcji.

Na zaproszenie USAF odpowiedziało pięć firm. Większość z nich przedłożyła więcej niż jeden projekt do wyboru: Lockheed dwa, Boeing jeden, Chase trzy, Douglas trzy, a Airlifts – jeden. U Lockheeda nie wszyscy wierzyli w sukces – legendarny konstruktor Kelly Johnson odmówił przyłożenia ręki do projektu samolotu transportowego, uważał bowiem, że budowa maszyny z wykorzystaniem niskich technologii jest nierozwojowa i nie przyniesie zysków.

Mimo to właśnie jeden z projektów Lockheed Aircraft Corporation, oznaczony symbolem Model 82, wygrał konkurs i 2 lipca 1951 roku firma otrzymała kontrakt na wyprodukowanie dwóch prototypów YC-130. Maszynę oblatano 23 sierpnia 1954 roku z przyzakładowego lotniska Lockheeda w Burbank w Kalifornii. Samolot miał duży udźwig, okazał się on również znacznie bardziej zwrotny niż oczekiwano, bez problemu spełniając lub przekraczając wszystkie wymagania Sił Powietrznych.

Polski C-130E wyrzucający flary.

Sukces prototypów doprowadził do zawarcia kontraktu na produkcję seryjną. Ponieważ moce przerobowe fabryki w Burbank były na wyczerpaniu, cały program C-130 został przeniesiony do zakładów Lockheeda w Marietcie w stanie Georgia. Pierwszy seryjny egzemplarz modelu C-130A, prawie identyczny z prototypami, został oblatany 7 kwietnia 1955 roku. Tak rozpoczęła się oszałamiająca kariera Herculesa, która trwa do dziś.

Kolejne wersje rozwojowe C-130 stopniowo rozszerzały zdolności tej niezwykle udanej maszyny. Na jej bazie powstały także liczne warianty specjalistyczne: tankowiec powietrzny, samolot wsparcia operacji sił specjalnych, maszyna bliskiego wsparcia ogniowego, samolot poszukiwawczo-ratowniczy, rozpoznawczy i walki radioelektronicznej, a nawet patrolowy i gaśniczy. Mimo upływu lat Hercules wciąż cieszy się ogromną popularnością, a obecny portfel zamówień pozwoli na funkcjonowanie linii montażowej w Marietta co najmniej do końca bieżącej dekady.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X