

75 lat temu, 31 sierpnia 1947 roku, oblatany został prototyp samolotu Sch, późniejszego Antonowa An-2.
Maszyna początkowo była produkowana w ZSRR, w zakładach Nr 473 w Kijowie. Pierwszy egzemplarz seryjny oddały one 6 września 1949 roku, a do 1960 roku zbudowały 3167 egzemplarzy. Produkcję maszyny podjęły także zakłady Nr 464 w Dołgoprudnym, gdzie powstało 429 samolotów w odmianie An-2M.
Z racji tego, że zakłady radzieckie zajęte były produkcja najnowszych samolotów wojskowych, produkcję An-2 postanowiono przekazać za granicę. W 1957 roku produkcję maszyny podjęto ją w Chinach pod oznaczeniem Y-5. W zakładach Nanchang zbudowano 727 maszyn, a w Shijiazhaung 275.
Największym producentem okazała się jednak Polska. W końcu 1960 roku pierwsze An-2 oddały zakłady w Mielcu, przy czym produkcję silników ASz-62 uruchomiono w WSK Kalisz i WSK Rzeszów, a śmigieł, usterzenia i aparatury agrolotniczej w WSK Okęcie. W roku 1965 roczna mielecka produkcja An-2 przekroczyła 500 egz. a w 1973 roku 600 egz. W Polsce zbudowano w sumie 11 881 egzemplarzy, z których aż 10 583 wyeksportowano do ZSRR.