• Czwartek, 24 listopada 2022
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2021 roku – F-16 Jastrząb doposażane na bieżąco

Podstawę polskiego lotnictwa bojowego stanowią wielozadaniowe myśliwce F-16C/D Block 52+ Jastrząb. W ostatnich latach maszyny te przeszły istotne zmiany – oprogramowanie komputera misji zostało zaktualizowane do wersji M6.5, co umożliwia poszerzenie palety uzbrojenia o pociski manewrujące AGM-158 JASSM i JASSM-ER, a także nowe wersje rakiet powietrze– powietrze: AIM-120C-7 AMRAAM oraz AIM-9X Block II Sidewinder. Zamontowano nowy transponder identyfikacji swój-obcy Mode 5 oraz odporniejszy na zakłócenia moduł GPS, ponadto rozszerzone zostały możliwości wymiany danych przez terminal radiowy Link-16.

Mimo zakupu nowszych F-35A, Siły Powietrzne nie zarzucają planów pozyskania przynajmniej jeszcze jednej eskadry F-16. Fot. USAF

Rozpoznanie

Wraz samolotami F-16C/D zakupiono siedem zasobników Goodrich DB-110, które jednak służą wyłącznie do rozpoznania obrazowego, uzależniając jakość uzyskiwanych informacji od kaprysów pogody. W październiku 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia (IU) opublikował informację o rozpoczęciu postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dotyczącego nabycia kompletnego sytemu rozpoznania powietrznego z radarem o syntetycznej aperturze Synthetic Aperture Radar (SAR) do obserwacji ziemi. W jego skład mają wchodzić:

– trzy zasobniki rozpoznania powietrznego wyposażone w radar SAR wraz z integracją na samolotach F-16C/D Block 52+;

– stacje naziemne przeznaczone do planowania misji i programowania zasobników SAR;

– naziemne stacje analizy i transmisji danych;

– baza danych pozwalająca na gromadzenie, archiwizowanie oraz wyszukiwanie zobrazowań elektrooptycznych (EO), radarowych (SAR), raportów i metadanych wraz z niezbędnym oprogramowaniem i interfejsem umożliwiającym przeszukiwanie oraz dystrybucję danych rozpoznawczych;

– sprzęt do diagnostyki i obsługi systemu;

– narzędzia i aparatura kontrolno-pomiarowa umożliwiające za stosowanie zasobników SAR na samolotach F-16C/D Block 52+;

– dokumentacja techniczna.

Według informacji udzielonej przez IU wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę zasobnika rozpoznania powietrznego wyposażonego w radar typu SAR złożyły: Elta Systems Ltd. oraz Goodrich Corporation. Oba podmioty zostały dopuszczone do udziału w dalszych etapach postępowania.

Symulatory

Służące do szkolenia pilotów naszych F-16 symulatory nie były dotąd modyfikowane. Obecnie nasze lotnictwo dysponuje symulatorami zakupionymi wraz z myśliwcami F-16C/D niemal dwie dekady temu na podstawie umowy z 2003 roku (jeden symulator misji, dwa urządzenia treningowe i dwa symulatory procedur naziemnych). W sierpniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na nowy taktyczny system symulacji lotów samolotów F-16 C/D Block 52+ Jastrząb. Przedmiotem zamówienia jest dostawa czterech symulatorów oraz piątego w opcji. Oprócz aktualizacji w zakresie nowego wyposażenia bojowego, które będzie odpowiadać bieżącej konfiguracji samolotów, należy spodziewać się zupełnie nowych funkcji. We współczesnych symulatorach można na przykład wykonywać misje w wirtualnych ugrupowaniach bojowych wraz z samolotami generowanymi komputerowo, innymi symulatorami załogowymi oraz współdziałać z realnymi statkami powietrznymi. Obecnie w Siłach Powietrznych takie możliwości posiadają jedynie symulatory samolotów M-346 Bielik. Według stanu na koniec lipca 2021 roku postępowanie dotyczące pozyskania taktycznego systemu symulacji lotów samolotów F-16C/D Block 52+ Jastrząb nie zostało zakończone. Aktualnie trwają negocjacje z trzema podmiotami, które złożyły oferty wstępne, tj. Elbit Systems, L3 Technologies oraz konsorcjum złożonym z firm KenBIT Sp. z o.o. (lider) i Virtual Reality Media A.S.

Mid Life Update?

Planowana jest kompleksowa modernizacja głównych systemów elektronicznych floty już posiadanych F-16 Jastrząb w ramach programu określanego czasem jako MLU (Mid Life Update). Obecnie wiele krajów decyduje się w ramach MLU na wzmocnienie struktury płatowców, co pozwala na przedłużenie okresu użytkowania maszyn, w przypadku stosunkowo młodych Jastrzębi sprawa ta nie wydaje się być jednak palącym problemem. Nasze samoloty wciąż posiadają duże zapasy resursów, które pozwalają na minimum 20 lat pokojowej eksploatacji. Według dostępnych informacji modernizacja polskich F-16C/D miałaby obejmować systemy elektroniczne samolotu, w tym radar pokładowy.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X