• Środa, 30 listopada 2022
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2021 roku – F-35A dla Polski

Najważniejszym obecnie realizowanym programem w zakresie modernizacji polskiego lotnictwa jest zakup wielozadaniowych myśliwców Lockheed Martin F-35A Lightning II w ramach programu pozyskania wielozadaniowych samolotów bojowych kr. Harpia. W styczniu 2020 roku Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał zgodę Letter of Acceptance (LoA) na zakup przez stronę polską 32 takich maszyn w wersji Block 4 ze spadochronami hamującymi. Jej wartość wynosi 4,6 mld USD. Umowa przewiduje także dostawę zapasowego silnika Pratt & Whitney F135.

Myśliwce MiG-29 i F-35A. Teraźniejszość i przyszłość polskich Sił Powietrznych.

Obok dostawy 32 samolotów i 33 silników przedmiotem umowy jest:

– sprzęt do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów;
– naziemny system szkoleniowy przeznaczony do wyposażenia baz lotniczych, w tym zintegrowane centrum szkoleniowe i osiem symulatorów misji Full Mission Simulator (FMS);
– pełne wsparcie logistyczne samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do 2030 roku;
– informatyczny system zarządzania eksploatacją;
– przeszkolenie pilotów i personelu technicznego w USA.

Dostawy pierwszych sześciu maszyn powinny rozpocząć się w 2024 roku, przy czym początkowo będą one stacjonować w USA z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego Sił Powietrznych. Przylot pierwszych samolotów do kraju przewidywany jest na przełomie lat 2025 i 2026. W lutym br. minister Mariusz Błaszczak ujawnił, że przyszłym miejscem stałego stacjonowania polskich myśliwców wielozadaniowych F-35A będzie 32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Obecnie są tam rozmieszczone F-16C/D Jastrząb, w związku z czym istniejąca infrastruktura będzie wymagać jedynie uzupełnienia, a nie budowy od podstaw.

Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej, Initial Operational Capability (IOC), polskich F-35A będzie możliwe po dostarczeniu do kraju co najmniej połowy samolotów dla jednej eskadry (8 egz.), co jest jednak warunkowane przeszkoleniem odpowiedniej liczby personelu oraz zgromadzeniem w bazie niezbędnych zapasów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Obecnie planuje się, że nastąpi to w 2028 roku. Z kolei pełna gotowość bojowa, Full Operational Capability (FOC), ma być zadeklarowana w 2030 roku.

Zgodnie z informacją Inspektora Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych (DGRSZ) gen. dyw. Jacka Pszczoły, udzieloną na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej w kwietniu br., w 2030 roku w lotnictwie bojowym Sił Powietrznych będzie pięć eskadr lotniczych. W związku z tym, że program Harpia przewidywał zakup 64 nowych samolotów dla czterech eskadr, pozyskanie 32 maszyn F-35A dla dwóch eskadr nie wyczerpuje potrzeb. W dokumentach planistycznych obejmujących okres przyszłej dekady przewiduje się zakup samolotów bojowych dla dwóch kolejnych eskadr, tak aby po 2035 roku osiągnąć stan siedmiu bojowych eskadr lotniczych.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X