

Najważniejszym obecnie realizowanym programem w zakresie modernizacji polskiego lotnictwa jest zakup wielozadaniowych myśliwców Lockheed Martin F-35A Lightning II w ramach programu pozyskania wielozadaniowych samolotów bojowych kr. Harpia. W styczniu 2020 roku Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał zgodę Letter of Acceptance (LoA) na zakup przez stronę polską 32 takich maszyn w wersji Block 4 ze spadochronami hamującymi. Jej wartość wynosi 4,6 mld USD. Umowa przewiduje także dostawę zapasowego silnika Pratt & Whitney F135.

Myśliwce MiG-29 i F-35A. Teraźniejszość i przyszłość polskich Sił Powietrznych.
Obok dostawy 32 samolotów i 33 silników przedmiotem umowy jest:
– sprzęt do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów;
– naziemny system szkoleniowy przeznaczony do wyposażenia baz lotniczych, w tym zintegrowane centrum szkoleniowe i osiem symulatorów misji Full Mission Simulator (FMS);
– pełne wsparcie logistyczne samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do 2030 roku;
– informatyczny system zarządzania eksploatacją;
– przeszkolenie pilotów i personelu technicznego w USA.
Dostawy pierwszych sześciu maszyn powinny rozpocząć się w 2024 roku, przy czym początkowo będą one stacjonować w USA z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego Sił Powietrznych. Przylot pierwszych samolotów do kraju przewidywany jest na przełomie lat 2025 i 2026. W lutym br. minister Mariusz Błaszczak ujawnił, że przyszłym miejscem stałego stacjonowania polskich myśliwców wielozadaniowych F-35A będzie 32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Obecnie są tam rozmieszczone F-16C/D Jastrząb, w związku z czym istniejąca infrastruktura będzie wymagać jedynie uzupełnienia, a nie budowy od podstaw.
Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej, Initial Operational Capability (IOC), polskich F-35A będzie możliwe po dostarczeniu do kraju co najmniej połowy samolotów dla jednej eskadry (8 egz.), co jest jednak warunkowane przeszkoleniem odpowiedniej liczby personelu oraz zgromadzeniem w bazie niezbędnych zapasów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Obecnie planuje się, że nastąpi to w 2028 roku. Z kolei pełna gotowość bojowa, Full Operational Capability (FOC), ma być zadeklarowana w 2030 roku.
Zgodnie z informacją Inspektora Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych (DGRSZ) gen. dyw. Jacka Pszczoły, udzieloną na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej w kwietniu br., w 2030 roku w lotnictwie bojowym Sił Powietrznych będzie pięć eskadr lotniczych. W związku z tym, że program Harpia przewidywał zakup 64 nowych samolotów dla czterech eskadr, pozyskanie 32 maszyn F-35A dla dwóch eskadr nie wyczerpuje potrzeb. W dokumentach planistycznych obejmujących okres przyszłej dekady przewiduje się zakup samolotów bojowych dla dwóch kolejnych eskadr, tak aby po 2035 roku osiągnąć stan siedmiu bojowych eskadr lotniczych.