• Wtorek, 8 października 2024
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2021 roku – śmigłowce dla Sił Zbrojnych RP

Dostawy S-70i Blackhawk

W grudniu 2019 roku Siły Zbrojne RP oficjalnie przejęły cztery śmigłowce wielozadaniowe S-70i Blackhawk. Maszyny zostały dostarczone przez Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. (PZL Mielec) na mocy umowy ze stycznia 2019 roku. Według stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej S-70i zostały skonfigurowane zgodnie z potrzebami Wojsk Specjalnych. Dotyczy to zwłaszcza takich elementów jak wyposażenie do lotów nocnych, uzbrojenie (dotąd śmigłowce prezentowano z karabinami maszynowymi M134D Minigun kalibru 7,62 mm oraz FN M3M kalibru 12,7 mm), wyposażenie umożliwiające transport ładunków i wspomagające ewakuację rannych, systemy łączności i wymiany danych zgodne z wymaganiami państw NATO, systemy nawigacyjne zgodne z wymaganiami ICAO i NATO, systemy ochrony śmigłowca i załogi. Maszyny zostaną jeszcze doposażone w kolejne elementy wyposażenia specjalnego, prace modyfikacyjne mają zostać zakończone przed końcem br. We wrześniu br. Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że zakupione zostaną cztery kolejne śmigłowce S-70i.

Modernizacja ratowniczych Sokołów i Anakond

Aktualnie w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. trwają prace przy modernizacji czterech śmigłowców W‑3WA Sokół do standardu ratowniczego W-3WA SAR. Zgodnie z zawartą we wrześniu 2019 roku umową terminy dostaw zmodernizowanych śmigłowców zostały określone na lata 2021–2022. Przeznaczone do wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych śmigłowce W-3WA SAR trafią do Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych znajdujących się w strukturach Sił Powietrznych. Sokoły otrzymają elektroniczny system sterowania silnikami FADEC, sprzęt obserwacyjny, a także sprzęt ratowniczo-medyczny przeznaczony do podnoszenia poszkodowanych z miejsca katastrofy, udzielania niezbędnej pomocy przy ratowaniu zdrowia i życia (włącznie z pomocą medyczną) i transportu poszkodowanych do miejsc bezpiecznych.

W kwietniu 2020 roku lotnictwo Marynarki Wojennej odebrało z PZL-Świdnik ostatni zmodernizowany śmigłowiec W-3WARM Anakonda. Program modernizacji trzech Anakond realizowano na mocy umowy z grudnia 2016 roku (wcześniej zmodernizowano do tego samego standardu dwa W-3T Sokół i trzy W-3RM). Obecnie osiem śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Anakonda prezentuje jednolity wariant wyposażenia W-3WARM. Wszystkie są wyposażone elektroniczny system sterowania silnikami FADEC, głowicę optoelektroniczną, reflektor dużej mocy czy odbiornik systemu identyfikacji jednostek pływających Automatic Identification System.

Śmigłowce PZL-Świdnik W-3WA w wersji wparcia ogniowego do dzisiaj nie otrzymały umieszczonego pod nosem uzbrojenia strzeleckiego oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych, do przenoszenia których zostały pierwotnie zaprojektowane.

Leonardo AW101 Merlin

W kwietniu 2019 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło umowę z zakładem PZL-Świdnik na zakup czterech śmigłowców typu AW101 Merlin, które zastąpią maszyny Mi-14PŁ i PŁ/R. Pierwszy polski AW101 został oblatany w lipcu 2021 roku, wszystkie cztery maszyny mają zostać dostarczone do końca przyszłego roku. Polskie AW101 wyposażone będą m.in. w radar rozpoznawczy, sonar, radionamiernik, głowicę optoelektroniczną i reflektor poszukiwawczy, a także system samoobrony. Uzbrojenie ma obejmować torpedy ZOP i wielkokalibrowe karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm. Wyposażenie obejmie dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Śmigłowce AW101 będą również wyposażone w system pływaków awaryjnych, tratwy ratownicze i zestaw przetrwania załogi.

Polskie Merliny będą na stałe bazować na lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W związku z tym baza została znacząco rozbudowana (m.in. zbudowano sześć hangarów zdolnych pomieścić do 12 śmigłowców). Zasadniczą część tej inwestycji zakończono w marcu 2020 roku.

Program Kondor

W grudniu 2019 roku Inspektorat Uzbrojenia (IU) poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego, którego celem miało być pozyskanie niezbędnych informacji do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia pn. „Wielozadaniowy morski śmigłowiec pokładowy Marynarki Wojennej” w ramach programu kryptonim Kondor. Mają to być wielozadaniowe pokładowe śmigłowce morskie o maksymalnej masie startowej nie większej niż 6500 kg, mające zdolność poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych oraz radiolokacyjnego wskazywania celów, wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniem personelu latającego i technicznego. Pod koniec stycznia 2020 roku IU poinformował, że w ramach dialogu technicznego, który ma na celu pozyskanie od 4 do 8 Kondorów, zamierza wziąć udział dziewięć podmiotów. Część propozycji obejmuje dostawę fabrycznie nowych maszyn (AW159 Wildcat, MH-60R Seahawk, Bell 412), inne – śmigłowce używane (jedna z propozycji obejmuje modernizację posiadanych już przez Marynarkę Wojenną czterech Kamanów z opcją dokupienia kolejnych maszyn SH-2G Super Seasptite). Według stanu na koniec lipca dialog techniczny został zakończony, lecz postępowania przetargowego jeszcze nie ogłoszono.

Znikający Perkoz

W maju 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu dialogu technicznego, dotyczącego nabycia na potrzeby Sił Zbrojnych RP wielozadaniowego śmigłowca wsparcia kryptonim Perkoz, który miał zastąpić Mi-2 oraz specjalistyczne wersje W-3 Sokół (np. Procjon czy Gipsówka-POST). Celem dialogu technicznego miało być pozyskanie informacji niezbędnych do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców lekkich w trzech wersjach:

– wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego,
– dowodzenia
– rozpoznania i walki elektronicznej.

Do udziału w postępowaniu zgłosiło się 12 podmiotów, wśród których znalazły się firmy reprezentujące zarówno producentów śmigłowców, jak i potencjalnych dostawców uzbrojenia i wyposażenia. W połowie marca br. IU poinformował zainteresowane strony o bezterminowym wstrzymaniu dialogu technicznego. Przerwanie procedury nie jest równoznaczne z zaniechaniem zamiaru zakupu nowych wiropłatów, jednak odsuwa decyzję o rozpoczęciu poszukiwań następcy Mi-2 na kolejne lata.

Oczekiwanie na uderzeniowego Kruka

Od 2014 roku w IU prowadzona jest faza analityczno-koncepcyjna związana z planami pozyskania co najmniej 32 śmigłowców bojowych kryptonim Kruk. W zakończonym w 2016 roku dialogu technicznym uczestniczyły cztery podmioty: Airbus Helicopters ze śmigłowcem EC665 Tiger, Bell z AH-1Z Viper, Boeing z AH-64E Apache Guardian oraz turecki TAI z T-129 ATAK. Według ostatnich informacji MON procedura pozyskania śmigłowców szturmowych zostanie odsunięta w czasie na lata 2025–2030. Z powodu braku następcy przez najbliższych 8–10 lat kontynuowana będzie eksploatacja śmigłowców Mi-24D/W, których zdolności bojowe są obecnie bardzo ograniczone. Aby zapewnić im przez ten okres względną nowoczesność, od stycznia 2019 roku prowadzone są prace analityczno-koncepcyjne, które dotyczą rozeznania w możliwych wariantach modernizacji tych dość wiekowych maszyn. Należy jednak zauważyć, że działania te podjęto niezwykle późno. Pomijając już czas konieczny na prace badawczo-rozwojowe i badania kwalifikacyjne prototypu, proces remontów i przebudowy śmigłowców musi zostać rozłożony na kilka lat.

Nie doszło również do rozpoczęcia projektu modernizacji około 25 śmigłowców W-3W Sokół do uzbrojonej wersji WPW (wsparcia pola walki), dla której we wrześniu 2018 roku IU rozpoczął dialog techniczny z producentem. Porozumienia nie osiągnięto mimo prezentacji przez PZL-Świdnik propozycji pakietu modernizacyjnego. Jego elementami miały być zintegrowany system awioniczny i łączności z wyświetlaczami w standardzie glass cokpit, szeroka gama uzbrojenia (w tym pociski kierowane Spike-ER) oraz nowe łopaty wirnika głównego, które zapewniałyby ogólny przyrost osiągów.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X