

50 lat temu, 17 października 1974 roku, został oblatany prototyp wielozadaniowego śmigłowca Black Hawk. Maszyna powstała na zlecenie amerykańskiej armii w ramach programu UTTAS (Utility Tactical Transport Aircraft System – Wielozadaniowy Lotniczy System Transportu Taktycznego), aby zastąpić śmigłowce Bell UH-1.
Sikorsky zgłosił do konkursu projekt S-70, który wygrał po zaciętej rywalizacji z Boeingiem. Amerykańska armia przyjęła go wówczas do służby pod oznaczeniem UH-60 Black Hawk. Mimo upływu lat konstrukcja wciąż jest doskonalona i produkowana w dużych seriach, znajdując nabywców w USA oraz na całym świecie.

Porównanie prototypów konkurujących w ramach programu UTTAS. Sikorsky YUH-60A (na pierwszym planie) oraz Boeing Vertol YUH-61A (powyżej, na dalszym planie)
Polska również dokłada swoją cegiełkę do zwiększania się populacji Black Hawków, śmigłowiec ten jest bowiem produkowany przez PZL Mielec po zakupie firmy przez Sikorsky’ego w 2007 roku. Od 2009 roku polski zakład produkuje sekcje kadłuba dla amerykańskiej linii śmigłowców UH-60M Black Hawk, a od 2010 roku dysponuje własną linią montażu końcowego śmigłowców S-70i Black Hawk. Obecnie produkcja zakładu przekroczyła 110 kompletnych śmigłowców.
Konstrukcyjnie S-70i oraz UH-60M zasadniczo nie różnią się od siebie. Obie maszyny mają taki sam płatowiec oraz korzystają z tych samych układów sterowania, paliwowych, elektrycznych i silników. UH-60M jest po prostu produkowany z konkretnym zestawem wyposażenia, uzbrojenia i łączności, według specyfikacji US Army. Z kolei przeznaczony na rynki międzynarodowe S-70i (international) stanowi platformę do montażu wyposażenia według indywidualnych wymogów klienta. Może to być sprzęt nie objęty amerykańskimi przepisami o międzynarodowym obrocie bronią (ITAR), albo na życzenie nabywcy i po uzyskaniu specjalnej zgody rządu USA można wyposażyć S-70i w szyfrowany sprzęt radiowy, systemy samoobrony i uzbrojenie zastrzeżone dla amerykańskiej armii.
Black Hawki przyjęto również do służby w Wojsku Polskim, na potrzeby naszych sił specjalnych. W styczniu 2019 roku podpisano umowę z PZL Mielec na zakup czterech pierwszych Black Hawków. W grudniu 2019 roku trafiły one do bazującego w Mińsku Mazowieckim Zespołu Lotniczego Jednostki Wojskowej GROM. Chociaż maszyny kupiono jako S-70i, to za zgodą władz amerykańskich zostały potem doposażone w specjalistyczny sprzęt i uzbrojenie.
Obecnie na podstawie umowy z grudnia 2021 roku realizowana jest dostawa do GROM-u drugiej transzy czterech śmigłowców S-70i Black Hawk. Jednostka otrzymała już dwie nowe maszyny, co podniosło ich łączną liczbę do sześciu egzemplarzy, a dostawa pozostałych dwóch zaplanowana jest na koniec października bieżącego roku. Dodatkowe śmigłowce są już od początku przekazywane odbiorcy w bogatszym standardzie.
Ponadto wyprodukowane w naszym kraju Black Hawki są wykorzystywane w liczbie czterech egzemplarzy przez Lotnictwo Policji. Dostawa ostatniego, piątego S-70i do Policji ma nastąpić przez końcem roku. Śmigłowce pierwotnie zakupione z myślą o szybkim transporcie funkcjonariuszy z Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego BOA, ale w międzyczasie wykazały dużą przydatność w wielu innych sytuacjach kryzysowych. Wyposażone w podwieszane na line zbiorniki gasiły pożary lasów w kraju i zagranicą. Wykonywały również loty patrolowe nad naszą wschodnią granicą, gdy nasilił się kryzys migracyjny. Policja wspomagała też swoimi śmigłowcami górskie służby ratownicze oraz przewoziła organy do przeszczepów.
Podczas ostatniej powodzi, która nawiedziła południowe rejony Polski, wyposażone we wciągarkę Black Hawki wykorzystywane były do ewakuacji ludzi z zagrożonych terenów. W sumie udało się uratować około 100 osób. Maszyny zatrudniono również przy wzmacnianiu wałów przeciwpowodziwych. Łącznie podczas Operacji Powódź 2024 z pokładu dwóch policyjnych Black Hawków zrzucono około 130 worków z kruszywem o wadze do 3 ton każdy. Ponadto z wykorzystaniem Black Hawka przetransportowano przemysłowy agregat prądotwórczy w celu uruchomienia stacji uzdatniania wody w Głuchołazach.
Na powyższych przykładach doskonale widać jaką wszechstronną maszyną jest Black Hawk, jego możliwości nie kończą się bowiem prostym transporcie ludzi i ładunków. Z tego powodu jest szeroko wykorzystywany w wojsku i służbach państwowych, a kolejka chętnych do nabycia nowych maszyn zapewnia utrzymanie produkcji na wiele następnych lat.