Podczas tegorocznego paryskiego salonu lotniczego koncerny Airbus i Leonardo zawarły porozumienie dotyczące przyszłej współpracy na rynku wojskowego szkolenia lotniczego.
21 czerwca przedstawiciele obu firm podpisali dokument Memorandum of Understanding ustalający zasady wspólnego promowania zintegrowanych systemów szkoleniowych i badania nowych rozwiązań, aby sprostać wyzwaniom związanym z przyszłą walką o dominację w powietrzu. W ramach tej współpracy obie firmy będą wspólnie poszukiwać i wykorzystywać możliwości biznesowe w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów szkoleniowych, wykorzystując sprawdzoną platformę samolotu M-346, którego światowa flota osiągnęła już wynik ponad 100 000 godzin spędzonych w powietrzu. Airbus i Leonardo zbadają również możliwość pogłębienia więzi oraz kooperacji przemysłowej w celu zajęcia się kwestią przyszłego szkolenia pilotów wojskowych. Wszystko ma się odbywać w oparciu o współpracę i synergię na bazie konkretnych platform i programów rozwojowych, również w ramach szerszej współpracy europejskiej i międzynarodowej.
Obie firmy chcą zapewnić europejskim oraz międzynarodowym klientom najbardziej zaawansowane i skuteczne rozwiązania w zakresie zintegrowanych systemów szkoleniowych. Chodzi między innymi o wspólne rozeznanie rynku w kwestii pojawiających się potrzeb i tworzenie w odpowiedzi innowacyjnych rozwiązań, aby zapewnić najwyższy poziom szkolenia pilotów samolotów nowej generacji. Podstawą dla takiego systemu ma być właśnie samolot M-346, który obie firmy zamierzają stopniowo wyposażać w kolejne zaawansowane zdolności.
Trwająca transformacja wielu sił powietrznych w kierunku myśliwców piątej, a niebawem również szóstej generacji, a także pojawiające się w związku z tym nowe trendy w lotnictwie bojowym, wymagają pełnego wykorzystania najbardziej zaawansowanych rozwiązań oraz przyspieszonego rozwoju nowych możliwości i technologii w zakresie zarządzania efektywnością pracy pilotów myśliwskich. Ciągle doskonalenie sytemu szkolenia stanowi jeden z kluczowych elementów służących podtrzymaniu najwyższej klasy umiejętności i gotowości do działań dla personelu lotniczego i naziemnego.
Według prognoz w perspektywie najbliższych 20 lat zapotrzebowanie europejskiego rynku na wojskowe samoloty szkolenia zaawansowanego szacowane jest na ponad 400 nowych maszyn. Ponadto w tym samym okresie na świadczenie usług szkolenia zaawansowanego dla pilotów myśliwskich ma zostać wydanych około 12 miliardów euro.