• Środa, 17 kwietnia 2024
X

Aprobata rządu USA dla sprzedaży CH-47F do Niemiec

11 maja Departament Stanu USA opublikował decyzję o zatwierdzeniu potencjalnej sprzedaży rządowi Niemiec ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook i powiązanego z nimi sprzętu za szacunkową kwotę maksymalną 8,5 mld USD.

Jak wynika z ogłoszenia władze w Berlinie zawnioskowały o zakup 60 dostosowanych do własnych wymagań śmigłowców CH-47F Block II. Maszyny będą więc wyposażone w standardowe dla tego modelu silniki T-55-GA-714A (w tym 20 zapasowych), systemy ostrzegawcze AN/AAR-57 Common Missile Warning Systems oraz pakiety radiostacji typu AN/ARC-231A i AN/ARC-220. W zestawie znajdują się również głowice elektrooptyczne, transpondery identyfikacyjne AN/APX-123A, układy nawigacji AN/ARN-147 i podejścia do lądowania AN/ARN-147, jak również czujniki do wykrywania opromieniowania wiązką lasera AN/AVR-2B oraz wiązką radaru AN/APR-39C(V)1.

Niemcy zażyczyli sobie ponadto zamontowanie niezwykle bogatego wyposażenia dodatkowego: sond do tankowania w powietrzu, mocowań do wielolufowych karabinów maszynowych M134, rozpraszaczy gazów wylotowych (IRSS), separatorów cząstek stałych na wlotach silników (EAPS), a także założenia paneli opancerzenia na kokpit i boki kabiny transportowej. Do tego maszyny mają posiadać dodatkowe wewnętrzne zbiorniki paliwa ERFS o pojemności 800 lub 500 galonów, haki do podwieszania ładunków, hamulce wirników, wciągarki ratownicze, systemy do desantu metodą szybkiej liny, narty śniegowe, tratwy ratunkowe, pasy i mocowania dla noszy oraz inne wyposażenie (nosze koszowe, drabinki linowe, ewakuacyjne platformy taktyczne AirTEP itp.).

W pakiecie znalazł się również sprzęt do tankowania na wysuniętym lądowisku (FARE), specjalistyczne narzędzia i urządzenia diagnostyczne, sprzęt do wsparcia naziemnego, części zamienne do płatowców i silników, instrukcje operacyjne i publikacje. Usługi towarzyszące obejmują udzielenie pomocy technicznej, wsparcia w zakresie uzyskania certyfikatu zdatności do lotu dla zmodyfikowanych statków powietrznych, transport maszyn do Niemiec, przeprowadzenie szkolenia dla personelu latającego i obsługi technicznej oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.

Warto przypomnieć, że wyboru produkowanych przez Boeinga śmigłowców CH-47F Chinook ministerstwo obrony Niemiec dokonało 1 czerwca 2022 roku. W ramach programu STH (Schwerer Transporthubschrauber) poszukiwano przyszłych następców dla starzejących się CH-53G. Najlepszą ofertę udało się wskazać dopiero w drugim postępowaniu, ponieważ poprzedni przetarg został unieważniony. W listopadzie 2018 roku niemiecki parlament, przeznaczył na program SHT kwotę 5,6 mld euro, jednakże obie złożone wówczas oferty, Boeinga z CH-47F i Sikorsky’ego z CH-53K, znacząco przekroczyły ten budżet. Potwierdza to jednak podejrzenia, że Bundeswehra żądała zbyt wielu dodatkowych zmian w konstrukcji obu maszyn, przez co cena ofert nadmiernie wzrosła. Do drugiego postępowania ponownie zaproszono Boeinga i Sikorsky’ego, ale tym razem obie firmy zaproponowały swoje śmigłowce dużo bardziej zbliżone do standardowych konfiguracji.

Chociaż okres żywotności posiadanych CH-53G kończy się dopiero w 2030 roku, program znalezienia ich następców ma bardzo wysoki priorytet, ponieważ transport lotniczy ma ogromne znaczenie dla zdolności szybkiego przerzutu wojsk i zaopatrzenia na większe odległości. Zakup przez Niemców nowych Chinooków pozwoli na lepszą interoperacyjność z innymi europejskimi użytkownikami CH-47, co w zmienionej po 24 lutego 2022 roku sytuacji bezpieczeństwa w Europie może mieć duże znaczenie dla przyszłych operacji sojuszniczych.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X