• Środa, 24 kwietnia 2024
X

Bankructwo producenta śmigłowców Enstrom

Enstrom Helicopter Corporation, amerykański producent lekkich śmigłowców, po 63 latach działalności ogłosił swoją upadłość. Najpierw 7 stycznia firma poinformowała o wstrzymaniu przyjmowania zamówień na nowe śmigłowce i części zamienne, a od 19 stycznia przestała utrzymywać wsparcie techniczne swoich produktów. Mieszczący się w miejscowości Menominee (stan Michigan) zakład produkcyjny został zamknięty 21 stycznia.
Od chwili założenia 22 grudnia 1959 roku Enstrom wyprodukował około 1300 śmigłowców trzech zasadniczych modeli. Pierwszą seryjną konstrukcją był oblatany 12 listopada 1960 roku trzymiejscowy F-28, który był napędzany silnikiem tłokowym Lycoming HIO-360. Po nim, w 1974 roku pojawił się bardziej aerodynamicznie dopracowany Enstrom 280 z tym samym silnikiem. Ostatnim projektem, wywodzącym się z wcześniejszych modeli, był oblatany 7 października 1989 roku Enstrom 480 z napędem turbinowym Rolls-Royce Model 250. Początkowo powstał on z zamiarem startowania w przetargu na śmigłowiec szkolny dla US Army. Mimo przegrania tej rywalizacji firma podjęła ryzyko produkcji pięciomiejscowego wariantu na rynek cywilny.

Cywilny Enstrom 480 z napędem turbinowym.

W 2013 roku Enstrom został zakupiony przez chińską grupę kapitałową Chongqing Helicopter Investment Corporation. W ostatnich latach sprzedaż śmigłowców szła kiepsko, co doprowadziło do trudności finansowych. Ostatnią dostawę zrealizowano w grudniu 2021 roku i były to dwa śmigłowce szkolne Enstrom 280FX dla Peruwiańskich Sił Powietrznych.
Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X