• Czwartek, 5 grudnia 2024
X

Bayraktar TB3 wykonał pierwszy start i lądowanie z pokładu okrętu

19 listopada firma Baykar przeprowadziła we współpracy z turecką marynarką wojenną pomyślną próbę startu i lądowania z pokładu okrętu lotniczego TCG Anadolu z udziałem bezzałogowego samolotu bojowego Bayraktar TB3. Aparat wykonał wszystkie operacje w trybie automatycznym, bez użycia dodatkowych urządzeń wspomagających, jak katapulta podczas rozbiegu czy liny skracające dobieg.

TB3 na pokładzie TCG Anadolu.

Tego rodzaju osiągnięcie było możliwe dzięki miesiącom starannych przygotowań. Od początku czerwca br. trwały próby startu TB3 z lądowego odpowiednika pokładu TCG Anadolu. Aparat rozpędzał się wzdłuż pasa startowego, na końcu którego zainstalowano charakterystyczną dla okrętu rampę. W kolejnych tygodniach przeprowadzono wiele testów zgodności systemów pokładowych prawdziwego okrętu z bezzałogowcem, który wykonał kilka próbnych podejść do lądowania w warunkach dziennych i nocnych.

TB3 chwilę po pierwszym starcie z TCG Anadolu.

Obecnie Baykar dysponuje dwoma lotnymi prototypami TB3, z których pierwszy wzbił się w powietrze 20 października 2023 roku. TB3 w ogólnych zarysach przypomina dobrze znanego TB2, lecz jest od niego znacznie większy. Powtórzono więc konfigurację, w której kadłub połączony jest z usterzeniem w kształcie odwróconego V za pomocą dwóch wąskich belek, a śmigło pchające umieszczone jest pomiędzy belkami. Napęd stanowi krajowy silnik tłokowy TEI PD170 o mocy 172 KM. Skrzydła o rozpiętości 14 m posiadają mechanizm składania, który umożliwi zmniejszenie szerokości maszyny do 8,35 m, a tym samym łatwiejsze przechowywanie na okręcie.

TB3 podchodzi do lądowania od rufy okrętu.

Maksymalna masa startowa aparatu sięgnie 1450 kg, z tego 280 kg stanowi ładunek użyteczny, który mogą stanowić sensory rozpoznawcze, zasobniki lub uzbrojenie. Zasobniki i uzbrojenie można podwieszać na sześciu pylonach podskrzydłowych. Pylony mają zwiększony udźwig w stosunku do TB2, więc możliwe jest zabieranie cięższych ładunków. Podwozie jest całkowicie chowane w locie, podczas gdy w TB2 chowane było tylko przednie kółko. Transmisja danych pomiędzy aparatem i stanowiskiem kontroli może się odbywać radiowo, w linii widzenia lub za pośrednictwem łącza satelitarnego. Długotrwałość lotu TB3 może dochodzić do 50 godzin, podczas gdy w TB2 było to maksymalnie 27 godzin.

Pierwszy start z testowej rampy imitującej pokład lotniczy okrętu TCG Anadolu.

Maszyna specjalnie została zaprojektowana tak, aby do startu i lądowania potrzebowała pasa o długości tylko 150 m. Na TCG Anadolu będzie mogło się znaleźć od 30 do 40 aparatów TB3. Okrętowe centrum kontroli będzie zdolne kierować działaniami minimum 10 samolotów w tym samym czasie.

TB3 ze skrzydłami złożonymi do hangrowania. Przed samolotem różne rodzaje uzbrojenia kierowanego.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X