• Czwartek, 30 maja 2024
X

Brazylia chce zaproponować Szwecji KC-390 za dodatkowe Gripeny?

9 maja, w fabryce Embraera w brazylijskim mieście Gavião Peixoto, nastąpiło otwarcie linii montażu końcowego myśliwca Gripen E. W uroczystościach wzięli udział prezydent Luiz Inácio Lula da Silva, minister obrony José Múcio i dowódca sił powietrznych gen. Marcelo Kanitz.

Myśliwiec F-39 Gripen E został wybrany w ramach przetargu, w który został rozstrzygnięty w 2013 roku. Umowa ze szwedzką spółką Saab dotycząca dostawy 36 samolotów została podpisana w październiku 2014 roku. Zgodnie z kontraktem w fabryce Embraera ma zostać zmontowanych 15 z 36 myśliwców. Dzięki uzyskanemu podczas przetargu transferowi technologii Gripeny E są już częściowo produkowane w Brazylii w zakładzie Embraera w São Bernardo do Campo. Najpierw były to mniej wymagające elementy, jak stożek ogonowy i hamulce aerodynamiczne. Od października 2022 roku na miejscu wytwarzana jest już cała przednia sekcja kadłuba o masie 250 kg, na którą składa się 1500 części i 14 500 elementów łączących. Elementy te są następnie wysyłane do Szwecji, w celu zainstalowania na samolotach znajdujących się na tamtejszej linii montażu końcowego.

Aby doszło do uruchomienia linii montażowej na terenie Brazylii najpierw w siedzibie firmy Saab w Linköping przeszkolono szereg inżynierów i techników, którzy przeszli szkolenie teoretyczne i praktyczne. Z ich udziałem w Szwecji powstały już pierwsze F-39, które weszły na uzbrojenie Brazylijskich Sił Powietrznych (FAB). Obecnie południowoamerykański kraj otrzymał jeden samolot testowy i sześć maszyn seryjnych (ostatnie dwa trafiły do kraju na pokładzie statku 5 maja).

1. Grupo de Defesa Aéreadotąd otrzymała jako dotąd pięć jednomiejscowych Gripenów E.

Dzięki partnerstwu z Saabem fabryka Embraera pozyskała komplet zdolności do projektowania, produkcji części i montażu końcowego nowoczesnych myśliwców. W Brazylii działa również Centrum Projektowo-Rozwojowe Gripen oraz Centrum Testów Lotniczych.

Na razie, po zawartym w kwietniu 2022 roku aneksie, rząd Brazylii spodziewa się otrzymać ogółem 40 samolotów F-39. Obecny harmonogram zakłada, że maszyny ukończone na linii zlokalizowanej w Brazylii będą dostarczane od 2025 roku, a ostatni z tych myśliwców trafi do służby w 2027 roku. Potrzeby FAB są jednak znacznie większe. W bliskiej perspektywie brazylijskie lotnictwo czeka bowiem konieczność wycofania znacznej części szturmowych AMX A-1. Według ostatnich doniesień ze strony Saaba negocjowany jest zakup jeszcze 26 Gripenów E, co podniosłoby ich łączną liczbę do 66.

W związku z tym Brazylijczycy mają nadzieję na nawiązanie ściślejszej współpracy handlowo-przemysłowej ze Szwedami. Niedawno, 11 kwietnia bieżącego roku, Embraer podpisał z Saabem porozumienie o wspólnym zaoferowaniu transportowca KC-390 Millenium szwedzkiemu lotnictwu wojskowemu, które poszukuje nowoczesnych następców dla swoich C-130E. W udzielonym 8 maja wywiadzie minister Múcio powiedział, że zamierza udzielić politycznego poparcia dla tego pomysłu podczas rozmów ze swoim szwedzkim odpowiednikiem, który również pojawił się na uroczystości otwarcia nowej linii. Jest to wyraźna sugestia, że podczas spotkania zaproponowano rodzaj transakcji wiązanej, która ma uwzględniać produkty i potrzeby obu krajów.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X