• Czwartek, 25 kwietnia 2024
X
1. Grupo de Defesa Aéreadotąd otrzymała jako dotąd pięć jednomiejscowych Gripenów E.

Brazylijskie Gripeny E w gotowości operacyjnej

19 grudnia, w bazie lotniczej Anápolis, odbyła się ceremonia inaugurująca działalność operacyjną myśliwców F-39 Gripen E służących w Brazylijskich Siłach Powietrznych (FAB). Oficjalnie piloci tej formacji przystąpili do pełnienia dyżuru bojowego na swych najnowszych myśliwcach.

Gripeny E znajdują się na wyposażeniu 1. Grupy Obrony Powietrznej (1. Grupo de Defesa Aérea), która jak dotąd otrzymała ze Szwecji pięć jednomiejscowych samolotów. Uroczystość uświetnił przelot dwóch maszyn pilotowanych przez dowódcę 1. GDA podpułkownika Gustavo Pascotto oraz podpułkownika Ramona Lincolna Santosa Fórneasa. Brazylijscy piloci ukończyli w Szwecji odpowiednie szkolenie i ćwiczyli na symulatorach lotu, które są już zainstalowane w bazie lotniczej Anápolis.

Osiągnięcie gotowości operacyjnej przez F-39 wymagało najpierw pomyślnego ukończenia programu prób w locie, które były prowadzone przez wyspecjalizowaną komórkę Gripen Flight Test Center (GFTC), zlokalizowaną w fabryce Embraera w Gavião Peixoto w Brazylii. Sprawdzeniu podlegały przede wszystkim właściwości eksploatacyjne myśliwca w tropikalnych warunkach klimatycznych oraz funkcjonowanie modyfikacji dokonanych na życzenie strony brazylijskiej, w tym systemu wymiany danych Link BR2.

Ostatecznie w listopadzie Saab uzyskał niezbędny certyfikat stwierdzający zdatność Gripena E do użytku wojskowego. Samolot spełnił wszystkie wymagania dotyczące zdatności do lotu i bezpieczeństwa lotu ustanowione przez szwedzkie i brazylijskie władze wojskowe, reprezentowane przez Szwedzki Inspektorat Bezpieczeństwa Lotnictwa Wojskowego oraz brazylijski Instytut Promocji i Koordynacji Przemysłu.

Na razie brazylijskie władze zdecydowały się na zakup 40 Gripenów E, w tym 36 na mocy kontraktu podpisanego w 2014 roku i czterech dodatkowych zamówionych w kwietniu 2022 roku. W pierwszej kolejności będą one zastępować lekkie myśliwce F-5EM/BM “Tiger II”. Dzięki uzyskanemu podczas przetargu transferowi technologii Gripeny E są częściowo produkowane w Brazylii. Najpierw były to mniej wymagające elementy, jak stożek ogonowy i hamulce aerodynamiczne. Od października 2022 roku na miejscu wytwarzana jest przednia sekcja kadłuba o masie 250 kg, na którą składa się 1500 części i 14 500 elementów łączących. Elementy te są następnie wysyłane do Szwecji, w celu zainstalowania na samolotach znajdujących się na linii montażu końcowego.

Docelowo montaż końcowy samolotów ma się odbywać również w Brazylii, ale będzie to dotyczyło tylko serii ostatnich 15 egzemplarzy zakupionych dla FAB. Prawdopodobny jest jednak montaż dodatkowych myśliwców. Potrzeby FAB w zakresie samolotów bojowych z pewnością nie ograniczają się do wspomnianych 40 już zamówionych maszyn. W bliskiej perspektywie brazylijskie lotnictwo czeka bowiem konieczność wycofania znacznej części szturmowych AMX International A-1. Jest to skutek niepowodzenia programu modernizacji tych maszyn (pieniędzy starczyło na modyfikację tylko 14 z 43 samolotów) oraz kończących się w 2032 roku resursów najmłodszych egzemplarzy. Według ostatnich doniesień ze strony Saaba negocjowany jest zakup jeszcze 26 Gripenów E dla FAB, co podniosłoby ich łączną liczbę do 66.

1. Grupo de Defesa Aéreadotąd otrzymała jako dotąd pięć jednomiejscowych Gripenów E.

1. Grupo de Defesa Aéreadotąd otrzymała jako dotąd pięć jednomiejscowych Gripenów E.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X