• Niedziela, 13 lipca 2025
X

Brytyjski rząd rezygnuje z leasingu śmigłowców VIP

Nowy brytyjski premier Keir Starmer i jego rząd przestaną używać czarterowanych śmigłowców do transportu najważniejszych osób w państwie. Jak przekazał sekretarz obrony John Healey umowa wynajmu dyspozycyjnych wiropłatów wygasa w tym roku, a obecny rząd nie planuje jej przedłużania.

Pięcioletni kontrakt został podpisany z firmą Sloane Helicopters, brytyjskim dystrybutorem koncernu Leonardo. Kończąca się w grudniu umowa o wartości około 40 mln funtów (53 mln USD) obejmuje leasing dwóch maszyn typu AW109. Śmigłowce te są pilotowane przez pilotów Królewskich Sił Powietrznych (RAF) i stacjonują w bazie w Northolt pod Londynem.

W Wielkiej Brytanii transport na pokładzie AW109 przysługuje wyższym dowódcom wojskowym i ministrom rządu.

Poprzedni rząd Wielkiej Brytanii był często krytykowany za wydawanie dużych pieniędzy na lotniczy transport VIP-ów, choć wiele z krótkich podroży można było odbyć pociągiem. Politycy ówczesnej opozycji twierdzili, że rządzący „oderwali się” przez to od codziennych problemów brytyjskiego społeczeństwa.

Z informacji podanej przez stację BBC w 2023 roku wynika, że były premier Risi Sunak częściej niż jego poprzednicy na tym stanowisku korzystał ze śmigłowców i samolotów VIP. Według pozyskanych z Ministerstwa Obrony danych przez pierwsze siedem miesięcy urzędowania odbył 23 loty krajowe w ciągu 187 dni, czyli statystycznie był to jeden lot co osiem dni. Porównano to z podróżami premier Theresy May, która korzystała z transportu lotniczego średnio co 13 dni, a także z lotami Borisa Johnsona, który przemieszczał się w ten sposób tylko co 20 dni.

Śmigłowce Leonardo AW109 są obsługiwane przez wojskowy personel 32. Dywizjonu RAF. Maszyna może zabrać do sześciu pasażerów. 

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X