Ukraina ma wkrótce otrzymać dwa samoloty transportowe An-32B. Zdjęcie samolotu tego typu z naniesionymi oznaczeniami nowego właściciela wykonano 8 czerwca na lotnisku w Zagrzebiu.
Była to to jedna z dwóch maszyn, które wcześniej służyły w chorwackich siłach powietrznych. Samoloty zostały zbudowane w 1992 roku i zakupione przez chorwacki rząd w 1996 roku. Były uziemione od 12 września 2012 roku, kiedy maszyna z numerem bocznym 727 wykonała ostatni lot. Drugi samolot, numer 707, nie latał wówczas od dłuższego czasu. Maszyny stały zaparkowane na terenie bazy lotniczej Zagrzeb-Pleso. W 2019 roku rozważano ponowne przywrócenie ich do stanu lotnego, co było nawet celem wizyty ukraińskich specjalistów z zakładów Antonowa, ale ostatecznie do tego nie doszło.
Obecnie udało się podnieść w powietrze przynajmniej jedna maszynę, a docelowo mają być to oba egzemplarze. Samoloty wejdą na wyposażenie Operacyjnej Służby Ratowniczej i Obrony Cywilnej Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, która użytkuje już An-32 w gaśniczej wersji P. Dodatkowe maszyny z pewnością będą przydatne do transportu ładunków z pomocą humanitarną i sprzętem, zespołów ratowniczych oraz rannych ofiar rosyjskich ataków.
Wielozadaniowy samolot transportowy An-32 został opracowany na bazie popularnego samolotu An-26. Maszyna różni się od poprzednika mocniejszymi silnikami, poprawioną mechanizacja skrzydeł i zainstalowanym w samolocie wyposażeniem. Wersja B została stworzona do transportu i zrzutu ładunków wojskowych oraz dodano w niej system samoobrony. Samolot produkowany był seryjnie w Kijowskich Zakładach Lotniczych w latach 1982-1996, gdzie zbudowano 358 egzemplarzy takich maszyn.