• Środa, 17 lipca 2024
X

Czas na autonomiczne F-16. Nadchodzi program VENOM-AFT

2 kwietnia stacjonujące w bazie Eglin na Florydzie 96. Skrzydło Doświadczalne otrzymało do testów trzy myśliwce F-16, które wezmą udział w programie badań nad platformami autonomicznymi VENOM-AFT (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model – Autonomy Flying Testbed).

Program ten został stworzony w celu przyspieszenia prób z oprogramowaniem do lotów autonomicznych na statkach powietrznych z załogą i bez załogi. Dzięki temu dowództwo USAF ma uzyskać praktyczną wiedzę o potencjalnych zastosowaniach autonomicznych samolotów bojowych, które w szerokim stopniu korzystają ze sztucznej inteligencji. Naturalnym krokiem w programie VENOM-ATF jest modyfikacja samolotów F-16 na platformy testowe umożliwiające szybką ocenę zdolności algorytmów do autonomicznego wykonywania określonych misji.

Podczas tych testów dla bezpieczeństwa piloci przez cały czas będą znajdować się w kokpicie, aby monitorować zachowanie się samolotów w locie autonomicznym. Człowiek na pokładzie będzie mógł w czasie rzeczywistym ingerować w przebieg samodzielnego lotu maszyny, poprzez możliwość uruchamiania lub zatrzymywania określonych algorytmów. Przy okazji piloci będą przekazywać twórcom oprogramowania swoje uwagi, które pozwolą na wprowadzenie niezbędnych poprawek lub dodanie nowych funkcji. Dzięki temu autonomiczny statek powietrzny będzie mógł w przyszłości podejmować lepsze decyzje.

Jeden z trzech przydzielonych do programu VENOM-AFT myśliwców F-16C Block 42.

Wojskowe próby w ramach programu VENOM-AFT mają na celu wsparcie innych programów realizowanych na zlecenie Departamentu Obrony USA przez podmioty komercyjne. Flagowym przykładem takiego przedsięwzięcia jest obecnie program Collaborative Combat Aircraft (CCA), który ma na celu stworzenie autonomicznego lojalnego skrzydłowego, który będzie towarzyszył samolotom załogowym nowej generacji. Przewiduje się, że opracowany w ramach programu CCA bezzałogowiec bojowy ze sztuczną inteligencją będzie znacznie lżejszy i tańszy, niż podobny samolot z człowiekiem na pokładzie. Pilot nie dość, że ma ograniczoną wytrzymałość fizyczną, to jest dodatkowo uzależniony od ciężkich i skomplikowanych systemów ratunkowych oraz podtrzymywania życia. Tymczasem lojalny skrzydłowy ma dysponować porównywalnymi możliwościami jeśli chodzi o pilotowanie statku powietrznego i wykorzystanie uzbrojenia, przy zwiększonych szansach na wykonanie misji wysokiego ryzyka.

Eksperymentalny samolot X-62A, który bazuje na wcześniej wykorzystywanym do różnych prób płatowcu NF-16D VISTA.

Dotychczas USAF dysponowały tylko jednym F-16 przeznaczonym do eksperymentów w zakresie lotów autonomicznych. Był to samolot X-62 VISTA, czyli odpowiednio zmodyfikowany w 2021 roku na potrzeby Laboratorium Sił Powietrznych USA dwumiejscowy myśliwiec NF-16D. Zmiana polegała na aktualizacji wcześniej wdrożonego Systemu Symulacyjnego VISTA i uzupełnienie go Systemem Autonomicznego Sterowania Symulacją (SACS). Ponadto samolot wykorzystuje algorytm podążania za modelem, czyli naśladowania charakterystyk lotnych innych typów statków powietrznych.

Kierowany przez sztuczną inteligencję X-62 po raz pierwszy oderwał się od ziemi w grudniu 2022 roku. Samolot ten dotychczas przetestował dwa pakiety oprogramowania. Pierwszym z nich jest ACE (Air Combat Evolution), który pozwala na autonomiczne stoczenie walki manewrowej na bliskich odległościach. Drugi typ to AACO (Autonomous Air Combat Operations) do walki na odległościach poza widzialnością wzrokową. Również te loty odbywały się z załogą na pokładzie, która w razie potrzeby mogła przejąc pełną kontrolę nad samolotem.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X