22 kwietnia nastąpiło rozstrzygnięcie w przetargu na dostawę dwóch patrolowych samolotów dla Straży Granicznej.
Jedyną ofertę w postępowaniu złożyło konsorcjum polskich firm AERO CLUB oraz „JB INVESTMENTS”, które zamierza dostarczyć do końca roku 2025 dwa samoloty typu L 410 UVP-E20. Samoloty te mają zostać wyposażone i zintegrowane z niżej wymienionymi systemami misji:
– system obserwacji lotniczej typu WESCAM MX-15 marki L3 Harris;
– system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych (AIS) typu SA161-MH marki RadarPlus;
– telefon łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu typu Aviator 300 marki Cobham;
– system zarządzania misją (MMS).
Dodatkowo samoloty te będą wyposażone w co najmniej dwie stacje kontroli dla operatorów systemów pokładowych wraz z interfejsem i oprogramowaniem, dzięki którym możliwa będzie szybka obróbka danych z poszczególnych sensorów i przesyłanie ich w czasie rzeczywistym do służb naziemnych, a także pełny dostęp do funkcji systemu zarządzania misją (MMS) i zobrazowania radarowego. Piloci w kokpicie samolotu będą dysponować interfejsem zapewniającym pełny wgląd w odbierany sygnał z poszczególnych sensorów oraz zobrazowanie sytuacyjne z systemu zarządzania misją (MMS).
Ponadto samoloty L 410 UVP-E20 wyposażone będą w system paliwowy pozwalający na wykonywanie lotów o długotrwałości (Endurance) do sześciu godzin oraz system instalacji tlenowej pozwalający na wykonywanie zadań na wyższych wysokościach lotu do 20 000 ft (około 6 km).