20 września odbył się pierwszy lot samolotu dowodzenia i kontroli powietrznej Boeing E-7 Wedgetail przeznaczonego dla Królewskich Sił Powietrznych (RAF).
Pierwsza zamówiona przez Wielką Brytanię maszyna oderwała się od pasa lotniska w Birmingham, a za jej sterami zasiadała fabryczna załoga Boeinga. Obecnie niepomalowany samolot E-7 jest jednym z trzech Boeingów 737 NG znajdujących się na brytyjskiej ziemi i poddawanych modyfikacjom przez firmę STS Aviation Services w Birmingham. Jeszcze tej jesieni pierwszy brytyjski Wedgetail po serii testów w locie trafi do lakierni, aby otrzymać barwy RAF.
E-7 Wedgetail służy do wykrywania, identyfikacji oraz śledzenia z dużej odległości celów powietrznych i morskich. Może to robić jednocześnie w promieniu 360 stopni, a to dzięki zainstalowanemu w belce nad kadłubem wielozadaniowemu radarowi z elektronicznym skanowaniem fazowym (MESA). W połączeniu z zaawansowanymi systemami łączności i transmisji danych zapewnia to współpracującym z E-7 myśliwcom i siłom morskim wyjątkowo wysoką świadomość sytuacyjną oraz przewagę informacyjną na temat liczby i rodzajów zagrożeń.
Wszystkie trzy E-7 będą stacjonować w bazie RAF Lossiemouth w Szkocji, skąd operują już morskie samoloty patrolowe P-8 Poseidon, które także są oparte konstrukcyjnie na Boeingu 737 NG, co umożliwi wykorzystanie efektu synergii między tymi flotami. Lokalni dostawcy i wykonawcy Boeinga są już bliscy ukończenia budowy niezbędnej infrastruktury, która posłuży do wsparcia eksploatacji samolotów E-7 po wprowadzeniu ich do służby w ramach 8. Eskadry.
Ciekawostkę stanowi fakt, że brytyjski RAF uczestniczy w trójstronnym porozumieniu z Królewskimi Australijskimi Siłami Powietrznymi (RAAF) i Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych (USAF), które ma na celu zachowanie wysokiego stopnia interoperacyjności flot powietrznych tych krajów. Obejmuje to także wspólne rozwijanie przez E-7 dodatkowych zdolności, współpracę z zakresie testowania nowych rozwiązań, jak też kooperację w zakresie utrzymania sprawności samolotów, prowadzenia operacji lotniczych, szkolenia personelu i ochrony działań.
Warto wspomnieć, że 15 listopada 2023 roku Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) ogłosiła wybór produkowanych przez Boeinga samolotów E-7A Wedgetail na następców maszyn E-3A Sentry, które obecnie służą we wspólnej flocie Sojuszu. Samoloty tego typu są także kupowane indywidualnie przez poszczególne kraje członkowskie NATO. Na zakup tych maszyn we własnym zakresie oprócz Wielkiej Brytanii zdecydowały się Stany Zjednoczone i Turcja. Ponadto E-7 są już w posiadaniu sil powietrznych Australii i Republiki Korei.