

16 kwietnia delegacja wysokiego szczebla Sił Powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich odwiedziła siedzibę koncernu lotniczego Korea Aerospace Industries (KAI) w Sacheon. Delegacja pod przewodnictwem dowódcy lotnictwa generała Al Shamsiego Rashida zwiedziła linie produkcyjne FA-50 i KF-21 Boramae oraz miała okazję bezpośrednio zapoznać się z możliwościami koreańskiego myśliwca nowej generacji.
Najważniejszym punktem wizyty był lot zapoznawczy przeprowadzony przez generała Azzana Al Nuaimiego na pokładzie jednego z dwumiejscowych prototypów KF-21. Wydarzenie to miało wyjątkowy charakter, bowiem nikt z zagranicznych gości do tej pory nie został dopuszczony do odbycia lotu w kabinie tej maszyny. Podkreślono jednak w ten sposób rosnące zainteresowanie nową koreańską platformą ze strony władz w Abu Zabi.
Wydarzenie jest jednak logiczną kontynuacją wcześniejszych spotkań podczas targów IDEX 2025, kiedy to dyrektor generalny KAI, Kang Goo-young, zaprezentował przedstawicielom Emiratów plan rozwoju KF-21. Obejmują one ewolucję płatowca w kierunku pełnoprawnej maszyny stealth 5. generacji, implementację elementów sztucznej inteligencji, nowych typów broni oraz współpracy z autonomicznymi bezzałogowcami. Była to forma zachęty do wejścia w program nowego myśliwca, zarówno jako klient ale również partner przemysłowy.
Podczas wizyty delegacji ZEA w Korei oba kraje rozpoczęły proces formalizacji współpracy w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki, podpisując porozumienie zobowiązujące do organizowania regularnych spotkań co pół roku pomiędzy szefami sztabów sił powietrznych obu państw.

Podczas wizyty delegacji ZEA w Korei Południowej oba kraje rozpoczęły proces formalizacji współpracy w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki.
Siły Powietrzne ZEA wyraziły zainteresowanie samolotem KF-21 w 2023 r. i zwróciły się do rządu Korei z prośbą o informacje na temat stanu rozwoju i osiągów samolotu KF-21. Zainteresowanie Emiratów programem KF-21 Boramae jest wyrażane równolegle do prowadzonych rozmów, dotyczących ewentualnego udziału ZEA w programie tureckiego samolotu bojowego Kaan. Przy czym program KF-21 jest znacznie bardziej zaawansowany.
Kaan to nadal istniejący w jednym egzemplarzu demonstrator technologii. Z kolei Boramae jest już na etapie produkcji pierwszych maszyn seryjnych w standardzie Block 1, które sami Koreańczycy określają jako samolot generacji 4,5. Ich dostawy dla południowokoreańskich sił powietrznych mają rozpocząć się w 2026 roku. Jednocześnie kontynuowane są próby z wykorzystaniem sześciu latających prototypów, które odbyły już około 300 lotów całkiem sprawnie realizują program testów.