

Według oświadczenia amerykańskiego F-35 Joint Program Office wielozadaniowy samolot bojowy F-35A Lightning II otrzymał certyfikat potwierdzający jego zdolność do przenoszenia bomb jądrowych B61. Proces certyfikacji ukończono 12 października 2023 roku, lecz dotyczy on wyłącznie modelu F-35A. Certyfikatem nie są natomiast objęte warianty F-35B i F-35C, które są przeznaczone operowania z okrętów lotniczych.

21 września 2021 roku dwa amerykańskie myśliwce F-35A zrzuciły na poligonie Tonopah testowe odpowiedniki bomb jądrowych B61-12. Wydarzenie to zakończyło etap prób w locie związanych z procesem certyfikacji projektu jądrowego, tj. sprawdzenia integracji systemów bomby z systemami samolotu oraz jej prawidłowej separacji od nosiciela. Dodatkowej certyfikacji wymagały jeszcze systemy naziemne.
F-35A został dostosowany do przenoszenia taktycznych bomb jądrowych typu B61-12. Jest to najnowsza wersja swobodnie spadających bomb serii B61, które po raz pierwszy wprowadzono do służby w 1968 roku. Nie jest to jednak zupełnie nowa amunicja, lecz powstaje na bazie elementów (w tym głowic bojowych) pozyskanych ze starszych bomb. Pierwszy seryjny egzemplarz zmodernizowanej B61-12 został oddany do użytku w listopadzie 2021 roku, a cały program ma się zakończyć w 2025 roku. Wersja B61-12 ma zastąpić trzy dotychczasowe warianty B61, a konkretnie modele B61-3, B61-4 i B61-7.
W bazach położonych na terenie Belgii, Niemiec, Włoch, Holandii i Turcji znajduje się około 100 starszych bomb B61, które są sukcesywnie wymieniane na najnowszy wariant. Do przenoszenia tego uzbrojenia wspomniane kraje dysponują odpowiednio dostosowaną flotą samolotów F-16A/B, F-16C/D oraz PA-200 Tornado. To właśnie następcą tych maszyn w roli nosiciela taktycznej broni jądrowej w ramach programu Nuclear Sharing ma się stać F-35A. Ponadto Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wykorzystują w tej roli własne samoloty F-15E i F-16C/D, z których część rozmieściły w sojuszniczych bazach w Europie.

Taktyczna bomba jądrowa typu B61. W najnowszej wersji B61-12 jej moc wybuchu jest regulowana w zakresie 0,3-50 kiloton, zależnie od odporności celu.
Obecnie bomba B61-12 jest kompatybilna z każdym F-35A z nadanym indywidualnie certyfikatem DCA (Dual Capable Aircraft), czyli samolotem podwójnego przeznaczenia. Przenoszenie uzbrojenia tego typu nie wymaga obligatoryjnego wyposażenia samolotu według najnowszego standardu produkcyjnego Block 4, bowiem służy do tego osobna instalacja, która jest montowana na wybranych egzemplarzach samolotów. Maszyny te trafiają potem tylko do wskazanych jednostek lotniczych, które szkolą się w wykonywaniu uderzeń bronią jądrowa. Przygotowanie eskadry do takich działań obejmuje to nie tylko przeszkolenie pilotów z techniki bezpiecznego zrzutu B61, ale także organizację całego ekosystemu bazy związanego z przechowywaniem i serwisowaniem bomb na ziemi oraz przygotowaniem ich do użycia bojowego.