

26 września francuska Agencja DGA zamówiła w firmie Dassault Aviation pięć morskich samolotów Albatros, które zgodnie z założeniami programu Samolotów Patrolowo-Interwencyjnych na Morzu (Avions de Surveillance et d’Intervention Maritime, AVSIMAR) wejdą w skład lotnictwa bazowego marynarki wojennej.
Program AVSIMAR przewiduje zakup łącznie 12 samolotów, przy czym siedem z nich zamówiono wcześniej, w grudniu 2020 r. Pierwszy lot prototypowego egzemplarza z wcześniej zamówionej partii odbył się 24 stycznia 2025 r. Ten Albatros jest obecnie poddawany testom i procesowi certyfikacji, przy udziale Centrum Ekspertyz i Prób w Locie agencji DGA w Istres. Celem jest osiągnięcie przez maszynę wstępnej gotowości operacyjnej do końca 2026 r.

Wojskowy samolot Albatros został zbudowany na bazie cywilnego samolotu biznesowego Dassault Falcon 2000LXS, który został wyposażony w radar, głowicę elektrooptyczną, duże okna i mechanizm do zrzucania zestawów ratunkowych.
Wojskowy samolot Albatros został zbudowany na bazie cywilnego samolotu biznesowego Dassault Falcon 2000LXS, który został wyposażony: w radar dozoru morskiego z anteną AESA typu Thales SearchMaster, głowicę elektrooptyczną Safran Euroflir 410, duże okna obserwacyjne i mechanizm do zrzucania zestawów ratunkowych dla rozbitków na morzu (nadmuchiwanych tratw oraz znaczników dymnych). Wyposażenie zadaniowe zostanie spięte przez system zarządzania misji opracowany przez Naval Group.
Patrolowe Albatrosy zastąpią osiem samolotów Falcon 50 M i pięć Falcon 200 Gardian należących do lotnictwa morskiego, stacjonujących odpowiednio w Morbihan i na Pacyfiku. Ich wycofywanie ze służby rozpoczęło się w 2025 roku. Druga faza programu AVSIMAR przewiduje nabycie dodatkowego sprzętu, zwłaszcza dronów.













