3 kwietnia szwedzkie lotnictwo przyjęło na wyposażenie pierwszy z nowych samolotów do szkolenia podstawowego przyszłych pilotów myśliwców. Turbośmigłowa maszyna typu Grob G 120TP otrzymała w Szwecji wojskowe oznaczenie SK40.
W sumie dostawy obejmą 10 fabrycznie nowych samolotów szkolnych SK40. Umowa na pierwsze siedem egzemplarzy została podpisana z producentem, firmą Grob Aircraft, w maju 2021 roku. W grudniu 2022 roku zdecydowano się na wykorzystanie opcji na kolejne trzy samoloty.
Wraz z platformami powietrznymi zakupiony został kompletny system szkoleniowy, który obejmuje m.in. cyfrowy system planowania i podsumowania lotu, pakiet szkoleń dla instruktorów, pakiet serwisowy na trzy lata oraz symulatory. Wśród tych ostatnich znajduję się jeden pełny symulator z kokpitem oraz zestaw kilku stanowisk szkolnych klasy CBT (Computer Based Training) do ćwiczeń na ekranie komputera.
Wszystkie dziesięć samolotów powinno wejść do służby w 2023 roku. Aktualnie w bazie Malmen pod Linköping trwa opracowanie programu szkolenia z użyciem nowych maszyn. System edukacji ma być gotowy na przyjęcie pierwszych studentów latem 2024 roku.
Grob G 120TP został oblatany w 2010 roku. Samolot został zaprojektowany zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Maszyna zbudowana jest w układzie klasycznego dolnopłata z chowanym podwoziem. Napęd stanowi turbośmigłowy silnik Rolls Royce M250-B17F o mocy 335 kW/456 KM. W dwumiejscowej kabinie siedzenia pilotów znajdują się obok siebie. Awionika samolotu jest całkowicie cyfrowa – wszystkie dane pilotażowo-nawigacyjne są prezentowane na czterech dużych wyświetlaczach i jednym mniejszym. Aby spełnić wymagania szwedzkiego lotnictwa samoloty musiały zostać dodatkowo wyposażone w system przeciwoblodzeniowy.
G 120TP jest używany przez siły powietrzne wielu krajów, w tym: Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA, Indonezji, Jordanii, Etiopii, Bangladeszu, Meksyku, Myanmaru, Kenii, Ekwadoru i Argentyny. W szwedzkim systemie szkolenia samoloty tego typu częściowo zastąpią odrzutowe Saaby SK60.