• Wtorek, 17 czerwca 2025
X

Hermeus oblatał bezzałogowy demonstrator Quarterhorse

27 maja swój pierwszy wykonał bezzałogowy demonstrator technologii Quarterhorse Mk 1, opracowany przez firmę Hermeus z Atlanty. Maszyna ta stanowi pierwszy krok w kierunku stworzenia hipersonicznego samolotu pasażerskiego, zdolnego do osiągania prędkości Mach 5.

Quarterhorse Mk 1, napędzany pojedynczym silnikiem General Electric J85, wystartował i wylądował na dnie suchego jeziora w bazie Edwards w Kaliforni. Firma Hermeus nie ujawniła szczegółów dotyczących przebiegu lotu, informując jedynie, że wszystko przebiegło bezproblemowo – systemy działały prawidłowo, a samolot wykazał stabilność w powietrzu.

Testowy samolot Quarterhorse Mk 1 podczas prób naziemnych przed lotem

Proces projektowania i budowy Quarterhorse Mk 1 trwał zaledwie 204 dni. Próby naziemne zakończono 17 grudnia 2024 roku, podczas których przeprowadzono m.in. kołowanie z włączonym dopalaczem i rozpędzaniem samolotu do 240 km/h. Testowano w ten sposób założenia aerodynamiczne i działanie powierzchni sterowych. Sprawdzono również funkcjonowanie stanowiska kontroli, z którego operatorzy zdalnie sterują samolotem.

Quarterhorse Mk 1 rozpędza się po dnie wyschniętego słonego jeziora w poblizu bazy lotniczej Edwards w Kalifornii.

Program testów rozpoczął się od statycznego modelu Quarterhorse Mk 0, służącego jedynie do naziemnego testowania instalacji pokładowych. Quarterhorse Mk 1 jest pierwszym pojazdem zdolnym do lotu, ale jeszcze nie będzie przekraczał bariery dźwięku. W założeniach jego testy koncentrują się na startach i lądowaniach, aby szybko dopracować algorytmy układu sterowania na tym etapie misji. Kluczowe obszary obejmują ocenę skuteczności powierzchni sterowych w locie, ocenę osiągów i właściwości lotnych przy dużych kątach natarcia, a także badanie zwrotności przy dużym obciążeniu siły nośnej.

Rodzina przyszłych samolotów hipersonicznych formy Hermeus: pasażerski Halcyon (u góry) oraz bezzałogowe Darkhorse (na dole po lewej) i Quarterhorse Mk 3 (na dole po prawej).

Dopiero wersja Quarterhorse Mk 2, planowana do oblotu jeszcze w tym roku, zostanie wyposażona w znacznie mocniejszy silnik Pratt & Whitney F100, co pozwoli na osiągnięcie prędkości ponad Mach 1. Kolejnym etapem będzie Quarterhorse Mk 3, który ma być wyposażony w opracowaną przez Hermeus jednostkę napędową Chimera II, łączącą cechy silnika turboodrzutowego i strumieniowego klasy scramjet. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie prędkości Mach 3,3, a docelowo Mach 5, bez konieczności wspomagania się dodatkowym napędem rakietowym.

Wizualizacja wojskowego samolotu hiperdźwiękowego Darkhorse

Prace nad zaawansowanymi pojazdami hipersonicznymi firmy Hermeus są wspierane przez amerykańskie wojsko. USAF oraz AFWERX (agencja innowacji Sił Powietrznych) wsparły przedsiębiorstwo znaczącymi środkami finansowymi. Firma zdobyła kontrakty o łącznej wartości ok. 100 mln dolarów, w tym kontrakt na rozwój wojskowej platformy do szybkiego transportu lotniczego. Partnerami są również inne agendy wojskowe, w tym US Air Force Research Laboratory (AFRL) i Presidential and Executive Airlift Directorate (organ odpowiedzialny za flotę prezydencką).

USAF jest zainteresowane pasażerskim samolotem hipersonicznym głównie w kontekście szybkiego transportu dowódców sztabowych oraz prezydenta.

Amerykańskie wojsko wspiera w ten sposób opracowywanie nowych technologii podwójnego zastosowania, które mogą służyć zarówno celom cywilnym, jak i militarnym. Chociaż Hermeus planuje budowę hipersonicznego samolotu pasażerskiego Halcyon do użytku komercyjnego, to może on posłużyć również do szybkiego przemieszczania VIP-ów, personelu dowódczego lub sprzętu wojskowego na znaczne odległości. Ponadto rozwijane przy okazji technologie mogą przyczynić się do budowy szybkich pojazdów rozpoznawczych i nosicieli broni. Jednym z takich projektów jest wielozadaniowy samolot bezzałogowy Darkhorse, który istnieje na razie w formie luźnej koncepcji.

 

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X