• Wtorek, 17 czerwca 2025
X

Muzeum Lotnictwa Polskiego coraz bliżej ukończenia repliki RWD-8

Muzeum Lotnictwa Polskiego z dumą informuje, że budowa repliki  RWD-8 – jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa, wkroczyła w kluczową fazę. Historyczny model otrzymał już skrzydła oraz zrekonstruowaną osłonę silnika, co znacząco przybliża  finalizację projektu! 

Tworzony przez muzealny zespół konserwatorski egzemplarz będzie można podziwiać na powstającej właśnie nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia 2025 roku, w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.

Replika RWD-8 to efektowne i wierne odwzorowanie legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i niezwykłym umiejętnościom naszych specjalistów, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się:

  • opłótnić skrzydła;

  • zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości;

  • odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika.

Do końca budowy zostało:

  • wykonanie repliki śmigła;

  • ocelonowanie i pomalowanie skrzydeł;

  • pomalowanie kadłuba;

  • montaż na ekspozycji.

Ikona złotego wieku polskiego lotnictwa

RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym, służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.

Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.

Samoloty RWD-8 na lotnisku w Katowicach.

RWD-8 produkowano w dwóch głównych odmianach:

  • RWD-8 DWL – wersja cywilna, produkowana w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (tę wersję reprezentuje budowana przez Muzeum replika)

  • RWD-8 PWS – wojskowa wersja seryjna, produkowana w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.

Warianty te różniły się m.in. konstrukcją kabin, podwoziem i szczegółami wyposażenia. Samolot przystosowywano również do:

  • lotów nocnych (z reflektorem i oświetleniem pokładowym),

  • szkoleń spadochronowych (z deską do skoków przy prawym boku kadłuba),

  • holowania szybowców (z odpowiednim zaczepem),

  • lotów bez widoczności (z zakrywaną kabiną ucznia).

Samoloty RWD-8 w liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), służyły nie tylko w Polsce, ale trafiły także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.

Niestety, żaden oryginalny egzemplarz RWD-8 nie przetrwał do naszych czasów, dlatego muzealna replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej. Otwarcie wystawy „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali.

[Informacja prasowa Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie]

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X