

8 czerwca holenderskie Ministerstwo Obrony podpisało umowę sprzedaży używanych śmigłowców CH-47D Chinook amerykańskiej firmie Billings Flying Service.
Obchodząca w 2023 roku 40 lat działalności firma Billings Flying Service z Montany specjalizuje się w wykonywaniu usług gaszenia pożarów, transportu ładunków wielkogabarytowych oraz pomocy humanitarnej w przypadku katastrof i klęsk żywiołowych. Pierwsze Chinooki należące do tej firmy zostały zakupione w 2013 roku, kiedy to US Army wypuściła na rynek pierwszą partię zdemobilizowanych CH-47D.
Holandia miała na stanie 13 CH-47D, z czego jeden utracono w wypadku podczas misji w Afganistanie. Ostatnie z nich zakończyły służbę w grudniu 2021 roku, po 26 latach eksploatacji. W ich miejsce Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne otrzymały śmigłowce najnowszej wersji CH-47F. Wśród nich znalazło się sześć dotychczasowych maszyn wersji D, przebudowanych przez Boeinga do standardu F, oraz 14 egzemplarzy fabrycznie nowych. Ostatni nowy śmigłowiec został odebrany w listopadzie 2022 roku.
Negocjacje w sprawie pozyskania przez Billings Flying Service pozostałych sześciu wycofanych z użycia CH-47D trwały od marca tego roku. Jak wyjaśnił wówczas minister obrony Christophe van der Maat analizy wykazały, że przekazanie tych śmigłowców Ukrainie nie dałyby oczekiwanego efektu w postaci trwałego wzrostu możliwości transportowych. Z uwagi na specyficzne modyfikacje CH-47D, które posiadały jedynie maszyny holenderskie i singapurskie, długotrwałe wsparcie eksploatacji tych maszyn nie byłoby możliwe, nawet gdyby zebrała się koalicja państw posiadających standardowe Chinooki, która dokonałyby donacji części zamiennych.
Nowy zakup zwiększył należącą do Billings Flying Service flotę CH-47 do 14 maszyn, co uczyniło tę firmę największym prywatnym operatorem tego typu śmigłowców w Ameryce Północnej. Wszystkie sześć zakupionych w Holandii Chinooków zostanie przekształconych w maszyny gaśnicze poprzez zainstalowanie wewnętrznego zbiornika i węża do pobierania wody. Za pomocą zainstalowanej na końcu węża pompy zbiornik o pojemności 2500 galonów można napełnić w ciągu 40 sekund, podczas gdy w tym czasie śmigłowiec pozostaje w zawisie kilka metrów nad lustrem wody. Modyfikacja zostanie dokonana w warsztatach Billings Flying Service, które są uprawione do serwisowania i przebudowy Chinooków w ramach certyfikowanego centrum MRO (Maintenance Repair and Overhaul), co pozwala na pełne dostosowanie maszyn do własnych potrzeb.
Obecnie komercyjne usługi przeciwpożarowe i dźwigowe świadczy około 20-25 prywatnych śmigłowców CH-47 Chinook. Część z nich zamiast zabudowanego wewnątrz zbiornika jest wyposażona na czas akcji gaśniczej w podwieszane na linie kosze Bambi. Oprócz firmy Billings Flying Service operatorami tych maszyn są Columbia Helicopters, Helimax/Construction Helicopters oraz Coulson Aircrane/Unical.