• Niedziela, 6 października 2024
X

Holandia wybrała pokładowe bezzałogowce Airboxer

26 lutego Ministerstwo Obrony Holandii ogłosiło rozstrzygnięcie w międzynarodowym przetargu na morskie bezzałogowce rozpoznawcze, które będą zdolne do pionowego startu i lądowania. Wybór padł na holenderską firmę High Eye, która zaoferowała system Airboxer.

Zamówienie oprócz statków powietrznych obejmie systemy kontroli naziemnej, wyposażenie szkoleniowe, pakiety serwisowe i głowice elektrooptyczne. Nie ujawniono ani wartość transakcji ani liczba zakupionych platform latających. Firma High Eye przekazała jedynie, że pierwszy kompletny system Airboxer zostanie dostarczony w tym roku.

Airboxer i jego antena naziemnego/morskiego sytemu kontrolo lotu.

Śmigłowiec Airboxer ma zająć niszę pomiędzy małymi i tanimi bezzałogowcami z napędem elektrycznym, które są mocno ograniczone pod względem czasu lotu i masy przenoszonego ładunku użytecznego, oraz większymi platformami takimi jak Schiebel Camcopter, które oferują większą ładowność i długotrwałość lotu, ale są droższe zarówno w zakupie, jak i eksploatacji.

Mający tylko 32 kg maksymalnej masy startowej Airboxer jest napędzany chłodzonym powietrzem, dwusuwowym silnikiem typu bokser i może zabrać na pokład wyposażenie zadaniowe o masie do 7 kg. Ładunki zintegrowane dotychczas z Airboxerem obejmują głowicę elektrooptyczną z kanałem obserwacji w podczerwieni, detektor anomalii magnetycznych i czujnik ViDAR z zamontowanymi transponderami AIS i ADS-B.

Airboxer na lądowisku statku podczas prób morskich.

Aparat z ładunkiem zmniejszonym do 2 kg może patrolować na poziomie morza przez 3 godziny z prędkością przelotową 30 węzłów (56 km/h). Maksymalna prędkość dochodzi zaś do 70 węzłów. Przy prędkości 30 węzłów Airboxer może osiągnąć maksymalny zasięg 180 km ze średniej wielkości ładunkiem. Konstrukcja sytemu sterowania i zespołu napędowego Airboxera pozwalają mu na pracę w temperaturach od -20° C do 45° C i przy wilgotności 95 proc. Maszyna toleruje wiatr do 25 węzłów podczas startu i lądowania oraz umiarkowane opady deszczu, śniegu i gradu.

System jest przeznaczony przede wszystkim dla okrętów marynarki wojennej i straży przybrzeżnej, które realizują szereg zadań z zakresu dozoru akwenów wodnych, czy poszukiwania i ratownictwa. Możliwe jest wykonywanie operacji lotniczych z okrętu przy stanie morza 5, a dopuszczalne kąty przechylenia pokładu mogą dochodzić do 8 stopni. W Airboxerze zintegrowano również opcjonalny system pływaków awaryjnych, umożliwiający odzyskanie statku powietrznego w przypadku wodowania.

Airboxer z dobrze widoczną, dzienno-nocną głowicą elektrooptyczną

Cały system Airboxer, łącznie ze stacją kontroli naziemnej, śmigłowcem i antenami, można kupić za około 300 000 euro. Koszty jego utrzymania wynoszą około 150 euro na godzinę lotu.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X