

14 października Holandia ogłosiła rozpoczęcie programu zakupu nowych systemów obrony powietrznej. Zaplanowano nabycie czterech jednostek ogniowych w kategorii SHORAD, czyli krótkiego zasięgu, oraz sześć jednostek kategorii MRAD, tj. średniego zasięgu.
System SHORAD ma służyć do zwalczania samolotów, śmigłowców i pocisków na odległość do około 15 kilometrów. System średniego zasięgu powinien móc zwalczać te same cele, ale na dystansie do 50 kilometrów.
W kategorii MRAD wybór padł na produkowane przez Kongsberga norweskie systemy NASAMS. Zakup łącznie obejmie 21 przewoźnych wyrzutni oraz 13 stanowisk dowodzenia. Holandia po raz pierwszy nabyła systemy NASAMS w 2006 r. Obecnie planuje się jednak pozyskać udoskonalą wersję NASAMS 3. Oprócz wystrzeliwania standardowych pocisków lotniczych AMRAAM najnowszy NASAMS 3 może wykorzystywać jeszcze inne rodzaje rakiet. Są to AMRAAM-Extender Range o zwiększonym zasięgu oraz tańsze w zakupie AIM-9X Sidewinder, które mogą posłużyć do zwalczania mniej wymagających celów na krótszych odległościach.

Wyrzutnia sytemu NASAMS podczas odpalenia pocisku AMRAAM. Norweskie zestawy są znane z tego, że mogą korzystać z kilku typów amunicji: AIM-9X, AMRAAM oraz AMRAAM-ER.
W kategorii SHORAD wybrano mobilny zestawy NOMADS, również produkowane przez norweskiego Kongsberga. Łącznie planuje się nabyć 18 wyrzutni i 5 stanowisk dowodzenia. Samobieżna wyrzutnia NOMADS ma zamontowany własny radar 3D Weibel oraz dwa pojemniki startowe, z których każdy będzie zawierał po dwa amerykańskie pociski AIM-9X Sidewinder (w produkowanej obecnie konfiguracji dla armii norweskiej stosuje się europejskie pociski IRIS-T). Dodatkowo gąsienicowy pojazd dysponuje do samoobrony zdalnie sterowanym stanowiskiem uzbrojenia Kongsberg Protector przeznaczonym do montażu broni lufowej. NOMADS jest w pełni zintegrowany z NASAMS i innymi systemami NATO, umożliwiając koordynację i wymianę danych pomiędzy wieloma pojazdami w ramach jednej sieci dowodzenia i kontroli.
Zawarcie stosownej umowy z Kongsbergiem powinno nastąpić przed końcem bieżącego roku. Cały program będzie kosztować około 2,6 miliarda euro, a dostawy nowych systemów mają odbywać się etapami, począwszy od 2028 roku.