• Piątek, 29 marca 2024
X

Indonezja na lotniczych zakupach – Rafale plus F-15ID?

10 lutego w obecności francuskiej minister sił zbrojnych Florence Parly, indonezyjskiego ministra obrony Prabowa Subianto, prezesa i dyrektora generalnego Dassault Aviation Erica Trappera oraz Wicemarszałka lotnictwa Yusufa Jauharia, indonezyjski szef Agencji Zamówień Obronnych podpisał w Dżakarcie umowę nabycia przez Indonezję 42 samolotów Rafale. Swoje samoloty bojowe proponują Indonezji także Stany Zjednoczone.

Kontrakt na dostawę myśliwców wielozadaniowych Rafale dla Indonezyjskich Sił Powietrznych Armii Narodowej (TNI-AU) zawiera kompleksowy pakiet rozwiązań obejmujących szkolenie załóg, wsparcie logistyczne dla kilku indonezyjskich baz lotniczych oraz utworzenie centrum szkoleniowego z dwoma pełnymi symulatorami lotu. Umowa ma charakter ramowy co oznacza, że wielkość zamówienia jest uzależniona od wysokości posiadanego przez rząd Indonezji budżetu, a właściwie od tempa pozyskiwanych przez ten kraj pożyczek. Jak ujawnił minister obrony Indonezji Prabowo Subianto, pierwsza skredytowana transza pieniędzy pokrywa jedynie koszty dostaw sześciu myśliwców z wyposażeniem naziemnym. Te egzemplarze mają być przekazane w terminie 56 miesięcy od zawarcia umowy. Zgodnie z opisanym mechanizmem finansowym pozostałe 36 samolotów ma de facto charakter opcjonalny i zostanie wyprodukowanych po przekazaniu przez Dżakartę kolejnych przedpłat, co ma następować sukcesywnie w późniejszych latach.

Wielozadaniowy samolot bojowy Dassault Rafale w demonstracyjnych barwach francuskiego lotnictwa wojskowego.

W umowie o wartości 8,1 mld USD przewidziano znaczny offset, aczkolwiek jego szczegóły nie są na razie znane. Prawdopodobnie jednak transfer technologii dotyczy w mniejszym stopniu samolotu, a w większym innych dziedzin współpracy francusko-indonezyjskiej, do której zawiązania doszło przy tej samej okazji. 10 lutego podpisano bowiem szereg międzyrządowych porozumień w zakresie wspólnego rozwoju okrętów podwodnych, amunicji oraz sztucznych satelitów.

Zakup francuskich myśliwców nie rozwiązuje jednak wszystkich problemów sprzętowych TNI-AU. Ponadto Indonezja nie tylko poszukuje następców dla starzejących się maszyn, ale zamierza również znacznie rozbudować lotnictwo w obliczu rosnącej potęgi Chin. Przy czym nauczony doświadczeniami z przeszłości rząd w Dżakarcie szuka sposobów na pozyskanie kluczowych kategorii uzbrojenia z wielu źródeł, czyniąc własne siły zbrojne odporniejszymi na ewentualne sankcje, które temu krajowi przydarzają się nad wyraz często. Ostatnio głośnym fiaskiem zakończyła się próba nabycia eskadry rosyjskich samolotów bojowych Su-35SE. Plany te zostały storpedowane przez groźbę amerykańskich sankcji CAATSA.

Aktualnie testowane przez USAF próbne egzemplarze F-15EX Eagle II stanowią najnowszą wersję tego klasycznego myśliwca. Indonezja może otrzymać pochodną odmianę tego samolotu.

W zamian administracja w Waszyngtonie zaproponowała własne myśliwce. Toteż 10 lutego br. amerykański Departament Stanu podjął decyzję o zatwierdzeniu potencjalnej sprzedaży rządowi Indonezji samolotów F-15ID i związanego z nimi sprzętu o szacunkowej wartości 13,9 miliarda dolarów. Władze Indonezji wnioskowały o zakup do 36 samolotów F-15ID z silnikami F110-GE-129 lub F100-PW-229 (72 zainstalowane, 15 zapasowych), 45 radarów z anteną AESA typu AN/APG-82(v)1 (36 zainstalowanych, 9 zapasowych), 45 systemów ostrzegawczych AN/ALQ-250 EPAWSS, 48 komputerów ADCP II (36 zainstalowanych, 12 zapasowych) oraz 80 celowników nahełmowych JHMCS. Z wyposażenia podwieszanego w ofercie znalazło się 40 zasobników nawigacyjnych AN/AAQ-13 LANTIRN, 40 zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper ATP. W proponowanym zakresie ujęto również nieokreśloną liczbę zasobników rozpoznawczych MS-110 a także zasobników do pasywnej obserwacji przestrzeni powietrznej w podczerwieni AN/ASG-34 IRST (IRST-21 Legion Pod). Ponadto mają być zakupione używane do przebazowań zasobniki bagażowe, konforemne zbiorniki paliwa i zbiorniki podskrzydłowe. Głównym wykonawcą ewentualnego kontraktu na F-15ID ma być firma Boeing z St. Louis. Departament Stanu jednocześnie zastrzega, że Indonezja zazwyczaj wymaga offsetu. Zakres przyszłej umowy offsetowej ma zostać ustalony w drodze negocjacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X