

3 listopada 2025 r. w bazie lotniczej Halim Perdanakusuma pod Dżakartą wylądował najnowszy samolot Sił Powietrznych Indonezji, transportowy Airbus A400M. Maszyna o numerze bocznym A-4001 jest pierwszą z dwóch zamówionych przez rząd Indonezji w 2021 roku.
Podczas ceremonii przyjęcia A400M do służby prezydent Republiki Indonezji, Prabowo Subianto, odsłonił na samolocie godło 31. Eskadry Lotniczej i symbolicznie wręczył kluczyki do transportowca dowódcy lotnictwa, generałowi Agusowi Subiyanto, który następnie przekazał je szefowi sztabu sił powietrznych, marszałkowi Tonny’emu Harjono.
Prezydent podkreślił, że biorąc pod uwagę rozległe terytorium Indonezji, które położone jest na tysiącach wysp, siły powietrzne są kluczowym elementem szybkiego wsparcia ludności cywilnej. Ciężki A400M dodatkowo wzmacnia potencjał transportowy indonezyjskich sił powietrznych, stanowiąc cenne uzupełnienie floty mniejszych samolotów C-130 Hercules i C-130J Super Hercules, które już są w służbie.

Salut honorowy z armatek wodnych na powitanie pierwszego z dwóch A400M zamówionych przez rząd Indonezji.
W trakcie ceremonii Prabowo Subianto powiedział zgromadzonym dziennikarzom, że wydał już polecenie podjęcia negocjacji z Airbusem w sprawie zamówienia do A400M specjalistycznych modułów medycznych i sprzętu do gaszenia pożarów lasów. Modułowy sprzęt gaśniczy jest instalowany wewnątrz ładowni bez dodatkowych modyfikacji i umożliwia zrzucenia w jednym przelocie do 20 tys. litrów wody lub chemicznego środka opóźniającego palenie się roślinności. Z kolei moduły medyczne wykazały swoją przydatność na indonezyjskich C-130. Kwestie niesienia pomocy humanitarnej i wsparcia w zakresie obrony cywilnej są niezwykle ważne w kraju, który jest często nawiedzany przez katastrofy naturalne.

Podczas ceremonii przyjęcia A400M do służby prezydent Republiki Indonezji, Prabowo Subianto, odsłonił na samolocie godło 31. Eskadry Lotniczej.
Poza tym A400M może służyć do transportu taktycznego wojsk z wykorzystaniem krótkich i nieutwardzonych pasów startowych, a także – po założeniu zakupionych już przez Indonezję specjalnych zasobników podskrzydłowych – znaleźć zastosowanie jako platforma do tankowania myśliwców w powietrzu. Prabowo podkreślił również, że do zakontraktowania obu samolotów A400M doszło w czasie, gdy on pełnił funkcję ministra obrony. Potwierdził także, że umowa zawiera opcję zakupu jeszcze czterech kolejnych maszyn, co zwiększyłoby elastyczność eksploatacji floty samolotów, które muszą przechodzić okresowe przeglądy i prace serwisowe. Przybycie do kraju drugiego transportowca zaplanowane jest na 2026 rok.
Airbus A400M jest oferowany również Polsce, jako transportowiec strategiczny, który pozwala realizować misje z dużymi i ciężkimi ładunkami na wielkie odległości. Nasz kraj mógłby być zainteresowany zakupem około ośmiu takich maszyn.















