18 września, podczas odbywającego się w tym tygodniu Bali International Airshow, Indonezyjskie Siły Powietrzne złożyły zamówienie na cztery nowe śmigłowce Airbus H145.
Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Indonezyjskimi Siłami Powietrznymi a lokalnym przedsiębiorstwem PT Dirgantara Indonesia (PTDI) Airbus przekaże wyprodukowane przez siebie śmigłowce firmie PTDI. Po przetransportowaniu H145 do zakładu w Bandung zostaną one ponownie zmontowane, a ich wyposażenie zostanie skompletowane zgodnie z zamówioną przez indonezyjskie lotnictwo konfiguracją. Prace związane z dostosowywaniem maszyn do wymagań wojska będą odbywać się w Indonezji, dzięki czemu lokalny podmiot nabędzie nowe kompetencje w zakresie integracji i montażu H145. Wyposażone w najnowsze pięciołopatowe wirniki lekkie śmigłowce Airbusa mają być wykorzystywane do szkolenia personelu wojskowego i zadań poszukiwawczo-ratowniczych.
Koncern Airbus Helicopters i Indonezję łączy trwała blisko 50-letnia współpraca, której początki sięgają 1976 r., kiedy przedsiębiorstwo PTDI po raz pierwszy uzyskało od europejskiego potentata lotniczego licencję na produkcję śmigłowca Bӧ-105. W 2008 r. PTDI zostało kluczowym dostawcą tylnej części kadłuba i głównej struktury płatowca do Airbusa H225, a pełną produkcję w Indonezji uruchomiono w 2011 r. Obie firmy rozszerzyły współpracę przemysłową w 2017 r. o wsparcie i usługi serwisowe dla indonezyjskiej floty wojskowych śmigłowców marki Airbus. Ostatnio kooperacja została jeszcze bardziej pogłębiona poprzez zwiększenia lokalnych możliwości w zakresie przeglądów, napraw i remontów, które stanowią większość kosztów utrzymania w całym cyklu życia statku powietrznego. Tym samym wydane przez rząd w Dżakarcie pieniądze wspomagają krajowy podmiot gospodarczy.
Najnowsza wersja H145 posiada innowacyjny pięciołopatowy wirnik nośny, który zwiększa udźwig maszyny o dodatkowe 150 kg. Prostota bezłożyskowego wirnika ułatwia czynności serwisowe, poprawia niezawodność oraz zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi. Pakiet cyfrowej awioniki Helionix zawiera 4-osiowego autopilota, który zwiększa bezpieczeństwo i zmniejsza obciążenie pilota wykonywanymi czynnościami. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie. Także jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurentów.
Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 1700 śmigłowców z rodziny H145, które do tej pory wylatały łącznie ponad 7,9 miliona godzin. Rodzina H145 jest wykorzystywana do szkolenia personelu wojskowego przez siły zbrojne na całym świecie, w tym armię USA, siły zbrojne Wielkiej Brytanii, a wkrótce do tego grona dołączą również Niemcy.