6 listopada Ministerstwo Obrony Izraela podpisało umowę dotyczącą zakupu myśliwców wielozadaniowych Boeing F-15IA, które są odmianą amerykańskiego samolotu F-15EX Eagle II.
Transakcja o wartości 5,2 mld dolarów obejmuje dostawę 25 samolotów, ale w kontrakcie zapisano też prawo do zamówienia 25 kolejnych, które można będzie nabyć w późniejszym terminie. Samoloty zostaną sfinansowane ze środków amerykańskiej pomocy wojskowej dla Izraela. Zgodnie z umową maszyny będą dostarczane w partiach po 4–6 egzemplarzy rocznie, począwszy od 2031 roku. Warto przypomnieć, że w styczniu 2023 roku Izrael poprosił rząd w Waszyngtonie o możliwość zakupu tylko 25 samolotów F-15EX, ale w obecnych warunkach toczonej na wielu frontach wojny liczba zaplanowanych do nabycia maszyn uległa podwojeniu.
F-15EX Eagle II powstał w wyniku opóźnień w programie F-35 i niewystarczającej liczby samolotów F-22, które nie zdołały w całości zastąpić starzejącej się floty myśliwców F-15C/D. Eagle II jest członkiem rodziny samolotów generacji 4,5 reklamowanej początkowo przez Boeinga jako F-15 Advanced Eagle. Zasadniczo Advanced Eagle stanowi rozwinięcie dwumiejscowego samolotu myśliwsko-uderzeniowego F-15E Strike Eagle, który otrzymał unowocześnione wyposażenie i płatowiec, aby wciąż był konkurencyjny na rynku eksportowym. W ten sposób kilka lat temu powstały warianty F-15SA dla Arabii Saudyjskiej i F-15QA dla Kataru. Na tych wersjach wprost bazuje nowy F-15EX, który został skonfigurowany według potrzeb amerykańskich sił zbrojnych.
Zastosowane w F-15EX ulepszenia obejmowały radar AN/APG-82(V)1 AESA, sensor obserwacji w podczerwieni IRST21 i zaawansowany system samoobrony EPAWSS, a także zintegrowane celowniki nahełmowe JHMCS II. Jednocześnie skorzystano z podstawowych osiągnięć programu F-15QA, takich jak wzmocniona konstrukcja płatowca o żywotności 20 tys. godzin lotu, zwiększona ilość punktów podwieszeń, w pełni cyfrowy system sterowania lotem, nowy komputer misji oraz cyfrowy kokpit z szerokokątnym wyświetlaczem o wymiarach 25 x 48 cm. Zachowano przy tym dla uproszczenia produkcji wyłącznie płatowiec wersji dwumiejscowej, nawet jeśli w niektórych misjach obecność na pokładzie drugiego członka załogi nie będzie wymagana.
Ogółem USAF zamierzają pozyskać 104 takie samoloty, głównie z przeznaczeniem dla jednostek Powietrznej Gwardii Narodowej użytkujących stare F-15C/D. Pierwszy F-15EX odbył dziewiczy lot 2 lutego 2021 roku. Oprócz Izraela decyzję o zakupie 24 F-15EX ogłosiła też Indonezja. Samolot Eagle II jest również oferowany Polsce, która obecnie poszukuje 32 myśliwców wielozadaniowych, charakteryzujących się dużymi zdolnościami do wywalczania przewagi w powietrzu.