

Izraelskie Ministerstwo Obrony rozpoczęło akcję wycofywania z użytku około 600 leasingowanych pojazdów chińskiej marki Chery, które dotąd pozostawały do dyspozycji oficerów Sił Obronnych Izraela (IDF). Decyzja ta wynika z obaw przed możliwością wycieku danych i szpiegostwem elektronicznym.
Operacja ma przebiegać etapami – najpierw samochody zostaną odebrane żołnierzom mającym dostęp do informacji niejawnych i wywiadowczych, a do końca pierwszego kwartału 2026 roku obejmie wszystkich użytkowników. Równocześnie nadal obowiązuje wydany w lipcu 2025 roku zakaz wjazdu chińskich pojazdów do baz wojskowych, a pracownicy armii mogą nimi parkować w okolicy swoich jednostek tylko na wyznaczonych miejscach. Ponadto wszystkie chińskie modele elektryczne zostały wykluczone z udziału w najnowszym przetargu izraelskiego resortu obrony na leasing aut służbowych.
Samochody modelu Chery Tiggo 8 Pro trafiły do IDF na początku 2022 roku jako pojazdy służbowe dla oficerów z dużymi rodzinami, z racji konfiguracji siedzeń dla siedmiu osób. Szybko jednak zwrócono uwagę na ich rozbudowane systemy elektroniczne – kamery, mikrofony, czujniki i moduły łączności – które automatycznie przesyłają dane na zewnętrzne serwery, często poza kontrolą użytkowników i izraelskich importerów. Choć służby próbowały wcześniej „oczyścić” oprogramowanie pokładowe z potencjalnych zagrożeń, obecne działania dowodzą, że uznano je za niewystarczające.
Byli oficerowie cytowani przez dziennik „Israel Hayom” podkreślają, że problem nie dotyczy wyłącznie systemów multimedialnych, lecz całej konstrukcji nowoczesnych samochodów, które stanowią złożone, zamknięte systemy informatyczne zdolne do gromadzenia i przesyłania wrażliwych danych. Z kolei chiński ambasador w Izraelu, Xiao Junzheng, odrzucił te zarzuty jako bezpodstawne.
Chery nie są jedynymi chińskimi pojazdami w służbie izraelskiej armii. Wciąż używane są przez żandarmerię wojskową elektryczne samochody patrolowe MG. Jednak restrykcje wobec chińskich marek motoryzacyjnych wpisują się w szerszy trend obserwowany w krajach Zachodu: podobne zakazy dotyczące wjazdu chińskich pojazdów na tereny wojskowe wprowadziły już Stany Zjednoczone i Wielka Brytania.
















