• Piątek, 11 października 2024
X

Japonia chce więcej Pegasusów

13 września rząd Stanów Zjednoczonych zezwolił na potencjalną sprzedaż do Japonii samolotów transportowo-tankujących KC-46A, Wartość tej oferty Amerykanie oszacowali na 4,1 mld dolarów.

Wniosek japońskiego rządu w głównej mierze obejmuje dziewięć samolotów KC-64A, do osiemnastu silników turbowentylatorowych PW4062, 16 radarowych odbiorników ostrzegawczych AN/ALR-69A, jak również 33 laserowe urządzenia Guardian Laser Turret LAIRCM do samoobrony przed rakietami kierowanymi na podczerwień. Ponadto postanowiono zamówić oprogramowanie, bazy danych obejmujące bibliotekę zagrożeń elektronicznych, części zamienne, początkowy pakiet wsparcia serwisowego i logistycznego oraz usługi szkoleniowe dla personelu i sprzęt szkoleniowy.

Boeing uzyskał od Pentagonu kontrakt na rozwój KC-46A w lutym 2011 r. Pierwszy lot demonstratora B767-2C miał miejsce 28 grudnia 2014 r. Pierwszy seryjny KC-46A został oblatany 5 grudnia 2017 r.

Na podstawie oddzielnych zamówień złożonych w roku 2017 i 2018 Japońskie Siły Samoobrony posiadają w służbie dwa KC-46, stając się pierwszym międzynarodowym operatorem tego typu samolotów poza siłami powietrznymi USA. Ponadto w 2019 r. Japonia zleciła Boeingowi produkcję czterech dodatkowych Pegasusów. Wraz z aktualnym wnioskiem o następnych dziewięć egzemplarzy może to oznaczać, że lotnictwo tego kraju będzie w przyszłości wyposażone w 15 nowoczesnych samolotów transportowo-tankujących. Pozwoli to na całkowite zastąpienie najstarszych platform tej kategorii wciąż pozostających w japońskiej służbie, którymi są cztery Boeingi KC-767 i dwa KC-130R Hercules.

KC-46A podczas tankowania z drugiego samolotu tego samego typu.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X