• Środa, 22 stycznia 2025
X

Japonia wybrała samoloty turbośmigłowe T-6C Texan II

Japonia ogłosiła, że przyszłymi samolotami do szkolenia podstawowego pilotów wojskowych będą maszyny turbośmigłowe T-6C Texan II produkowane przez firmę Textron Aviation.

Informacja o rozstrzygnięciu przetargu ukazała się 29 listopada. Amerykańska konstrukcja pokonała w rywalizacji szwajcarskiego Pilatusa PC-7 MKX i tureckiego TAI Hurkus. Formalnie zwycięską ofertę złożyło przedsiębiorstwo Kanematsu Corporation, lokalny dystrybutor produktów Textron Aviation. Japonia zamierza zakupić T-6C w miejsce 48 krajowych samolotów Fuji- T-7, które zostały specjalnie zaprojektowane według wymagań lotnictwa Japońskich Sił Samoobrony i były produkowane w latach 2002-2008. Koniec służby tych samolotów wyznaczono na rok 2030.

Obecnie wykorzystywany w Japonii wojskowy samolot szkolny Fuji T-7.

Podpisanie umowy na T-6C zaplanowano na rok budżetowy 2025. Ogółem planuje się nabyć 36 nowych samolotów. Cena jednostkowa T-6C wyniosła 1,21 mld JPY (7,6 mln euro), a całkowity oczekiwany koszt programu wymiany floty szkolnych maszyn, obejmujący również systemy naziemne i sześć symulatorów, wyniesie w sumie 133,65 mld JPY (0,84 mld euro). Samolot nie będzie produkowany w Japonii na licencji, ale w całości będzie importowany, co jest dość niezwykłe jak na japońskie realia zamówień wojskowych.

T-6C Texan II został wyprodukowany w ponad 900 egzemplarzach i jest używany w wielu krajach, w tym również w Siłach Powietrznych i Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Samolot T-6C został zbudowany specjalnie do celów szkolenia wojskowego i jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie, w tym fotele wyrzucane, systemy unikania kolizji i ostrzegania o bliskości ziemi, ciśnieniowy kokpit oraz pokładowy system wytwarzania tlenu, a także posiada cyfrową awionikę uzupełnioną o układy symulacji uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Dwumiejscowa maszyna jest napędzana silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney Canada PT6A-68 o mocy 1100 KM. Zakres dopuszczalnych przeciążeń podczas wykonywania manewrów wynosi +7/-3,5 g.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X