W przyszłorocznym budżecie japońskie Ministerstwo Obrony zaplanowało wydatek w wysokości 41,4 miliarda jenów (292,1 mln dolarów) na rozwój nowego samolotu zwiadu elektronicznego, który będzie bazował na płatowcu morskiej maszyny patrolowej Kawasaki P-1.
Fundusze zostały alokowane w sekcji poświęconej Japońskim Morskim Siłom Samoobrony (JMSDF), co oznacza, że nowa maszyna trafi na wyposażenie lotnictwa marynarki wojennej. Ministerstwo stwierdziło, że takie samoloty są niezbędne do wzmocnienia krajowych zdolności w zakresie gromadzenia danych o emisjach radioelektronicznych, w celu skutecznego prowadzenia operacji wielodomenowych. Jak się podkreśla w uzasadnieniu konieczne jest skokowe unowocześnienie lotniczych systemów rozpoznania COMINT (wykrywanie źródeł i analiza środków łączności) oraz ELINT (analiza emisji radarowych) w związku podejmowaniem coraz bardziej złożonych działań w spektrum elektromagnetycznym przez potencjalnych przeciwników.
Pierwsze informacje o zamiarze opracowania nowego samolotu zwiadu elektronicznego w oparciu o platformę Kawasaki P-1 japońskie Ministerstwo Obrony ujawniło w marcu 2023 roku. Maszyny tej odmiany mają zastąpić pięć dość wiekowych samolotów Lockheed EP-3 Orion należących do JMSDF. Obecnie samoloty P-1 podstawowego wariantu zastępują morskie samoloty patrolowe P-3C Orion (wg. stanu na koniec marca 2024 r. dostarczono 34 z 48 zakontraktowanych egzemplarzy), zatem nowa odmiana powinna się idealnie wpasować w posiadaną infrastrukturę oraz system szkoleniowo-logistyczny.
W celu dostosowania do nowych zadań P-1 otrzymają nowe wyposażenie, ale szczegółów na temat nie podano. Opublikowana w 2023 r. sylwetka wskazuje jednak na zamiar zainstalowania w górnej części kadłuba i pod nosem dodatkowych owiewek dla radaru i urządzeń łączności pozahoryzontalnej. Na bokach natomiast rozmieszczone będą pasywne odbiorniki fal elektromagnetycznych. Poza tym samolot zostanie pozbawiony charakterystycznego żądła, które kryje detektor anomalii magnetycznych do wykrywania zanurzonych okrętów podwodnych. Według dostępnych publicznie informacji prace projektowe i prototypowa przebudowa P-1 do nowej wersji będzie się odbywać od roku podatkowego 2024 do 2031, a próby funkcjonalne zaplanowano na lata 2031-2033.