• Piątek, 29 marca 2024
X

14 lipca minister obrony Anita Anand ogłosiła, że Kanada sfinalizowała kontrakt dotyczący zakupu pierwszych dwóch samolotów Airbus A330-200 MRTT dla Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (RCAF). Maszyny te rozpoczną proces zastępowania floty samolotów transportowo-tankujących CC-150 Polaris (A310MRTT). Wartość umowy zawartej z firmą International AirFinance Corporation wynosi 102 mln USD netto. W ogłoszonym 17 grudnia 2020 roku przetargu wystartował również amerykański Boeing z samolotem KC-46A Pegasus, ale w toku postępowania jego kandydatura została odrzucona.

Po 30 latach dość intensywnej służby Polarisy będą wymagać wymiany na nowy typ maszyn o większych zdolnościach. Kanada obok Niemiec była jedynym użytkownikiem A310 MRTT, lecz 21 czerwca bieżącego roku Luftwaffe zakończyła eksploatację ostatniego samolotu tego typu.

Pięć samolotów CC-150 Polaris służy w kanadyjskim lotnictwie od 1992 roku. W tym okresie zapewniały one podstawowe zdolności tankowania w powietrzu na rzecz myśliwców RCAF. Zdolności te były szeroko wykorzystywane w kraju i za granicą, w tym podczas operacji „Impact” na Bliskim Wschodzie, gdzie Polarisy przekazały ponad 65 milionów funtów paliwa dla samolotów koalicji walczących z tzw. Państwem Islamskim. Flota CC-150 wypełnia również wiele innych zadań, w tym przewóz personelu wojskowego i transport ładunków, transport członków rządu Kanady oraz loty w zakresie ewakuacji medycznej. Średnie obciążenie poszczególnymi rodzajami zadań w ciągu ostatniego dziesięciolecia przedstawiało się następująco:
Tankowanie w powietrzu: 30%;
Strategiczny transport powietrzny dla RCAF: 55%;
Transport VIP: 10%;
Transport medyczny: 5%.

A330-200 należący do Brazylijskich Sił Powietrznych, który również kupiono od linii lotniczych i wraz z bliźniaczą maszyną wkrótce zostanie poddany konwersji do standardu MRTT.

Oba kupione przez Kanadę samoloty A330-200 zostały wyprodukowane w 2015 roku i były wcześniej używane w liniach lotniczych. Jest to relatywnie tania i ostatnio chętnie wybierana droga do pozyskania bardzo użytecznych maszyn klasy MRTT. Modyfikacja mająca na celu przekształcenie komercyjnego Airbusa A330-200 w wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący może być bowiem stosowana zarówno w nowych, jak i używanych samolotach. Wcześniej kilka krajów zakupiło używane samoloty A330-200 właśnie w celu ich przebudowy przez producenta do konfiguracji MRTT.

Co prawda Kanada ma również pięć Herculesów w wersji HT, które mogą być wyposażone w zasobniki tankujące, ale są to wiekowe maszyny, przewidziane do rychłego wycofania. Nowsze CC-130J zostały zakupione bez takich możliwości.

Oczekuje się, że samoloty przybędą do Kanady zimą 2023 roku, gdzie w oczekiwaniu na ich modyfikację do specyfikacji wojskowej zostaną najpierw wprowadzone do służby w roli pasażersko-transportowej. Oba samoloty są obecnie skonfigurowane do komercyjnych przelotów na długich trasach. Mogą więc być początkowo używane do przewozu ładunków w standardowych dolnych lukach bagażowych, oddziałów wojsk i pasażerów. Po przebudowie kabiny do konfiguracji MRTT samoloty będą lepiej dostosowane do zadań ewakuacji medycznej oraz transportu powietrznego dużej liczby personelu wojskowego i jego wyposażenia w celu wsparcia operacji lub działań szkoleniowych w kraju oraz poza jego granicami. A330 MRTT wejdą do służby obok CC- 177 Globemaster i CC-130J Hercules, pozwalając na bardziej efektywne przemieszczanie personelu i sprzętu. Dzięki nowym maszynom RCAF będą posiadały większą elastyczność, umożliwiając planistom wybór najbardziej odpowiedniego samolotu do określonej misji. Co prawda Kanada posiada również pięć Herculesów w wersji HT, które mogą być wyposażone w zasobniki tankujące, ale są to wiekowe maszyny, przewidziane do rychłego wycofania (nowsze CC- 130J kupiono bez takich możliwości). Docelowe zapotrzebowania na samoloty klasy MRTT we flocie określanej mianem Strategic Tanker Transport Capability jest obecnie szacowana na sześć maszyn. Pozwoli to w przyszłości całkowicie wyprzeć ze służby starsze Polarisy.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X