Wczoraj wieczorem w pobliżu portu lotniczego Kavali w Grecji doszło do katastrofy ukraińskiego samolotu transportowego An-12BK należącego do ukraińskich linii lotniczych Meridian Aviation.
Samolot opuścił Nisz w Serbii 16 lipca o godz. 18:36 czasu uniwersalnego (UTC), przewożąc 11,5 tony amunicji do Dhaki w Bangladeszu. Międzylądowania zaplanowano w Ammanie, Rijadzie i Ahmedabadzie. O godz. 21:26 czasu lokalnego (19:26 UTC), nad Morzem Egejskim samolot zaczął stopniowo tracić wysokość po osiągnięciu wysokości 21 000 stóp. Trzy minuty później samolot zawrócił, osiągając linię brzegową po kolejnych 12 minutach. W tym momencie zaczął zbaczać z kursu w prawo z rosnącą prędkością opadania. W końcowej fazie lotu samolot osiągnął prędkość opadania 3000-4000 stóp na minutę. Płonąc w powietrzu zderzył się z ziemią około 35 km na zachód od portu lotniczego Kawala. Na pokładzie znajdowało się ośmiu obywateli Ukrainy.
Maszyną która uległa katastrofie jest An-12BK (reg. UR-CIC, nr ser. 01347701), który został wyprodukowany w styczniu 1971 roku i był jednym z ostatnich spośród 1246 zbudowanych Anów-12. Od razu latał w barwach cywilnych, trafiając do floty Aerofłotu. Od 1990 roku miał siedmiu innych prywatnych w właścicieli. Linie Meridian Aviation pozyskały go na początku tego roku od białoruskich Grodno Aviakompania, do których trafił w grudniu 2014 roku i latał w nich z rejestracja EW-435TI. Sądząc po nowym niebieskim malowaniu, nowy właściciel przeprowadził remont samolotu.
Ostatnia katastrofa samolotu An-12BK miała miejsce 3 listopada ub. roku w rejonie lotniska w Irkucku, gdzie czasie manewru podejścia do lądowania w złych warunkach pogodowych rozbiła się maszyna należąca do Grodno Aircompany. Śmierć poniosła wówczas siedmioosobowa załoga i dwóch przewożonych pasażerów. Ostatni wypadek ukraińskiego Ana-12 miał natomiast miejsce 4 października 2019 roku, kiedy w okolicy lotniska Lwów-Skniłów rozbił się samolot UR-CAH, który miał tam międzylądowanie wioząc ładunek części samochodowych z Vigo w Hiszpanii do Stambułu. Zginęło wówczas pięć z ośmiu znajdujących się na pokładzie osób.
Historia średniego samolotu transportowego Antonow An-12 została szczegółowo omówiona w magazynie LOTNICTWO 11/2021.