

Królestwo Arabii Saudyjskiej zamówiło dzisiaj cztery kolejne samoloty transportowo-tankujące Airbus A330 MRTT.
Konwersja pierwszej z maszyn do wariantu militarnego zacznie się na początku 2026 roku, a wszystkie wejdą do służby w Królewskich Saudyjskich Siłach Powietrznych (RSAF) rok później. Umowa uwzględnia również wsparcie logistyczne z częściami zamiennymi, usługami szkoleniowymi i wsparciem serwisowym dla czterech nowych samolotów.

W Arabii Saudyjskiej cztery nowe A330 MRTT będą stanowić uzupełnienie floty sześciu już użytkowanych maszyn tego typu.
Cztery nowe A330 MRTT będą stanowić uzupełnienie floty sześciu już użytkowanych maszyn tego typu. Wcześniejsze samoloty zostały dostarczone w partiach po trzy egzemplarze na mocy dwóch kontraktów z 2008 i 2009 roku. Wszystkie A330 MRTT, które są kupowane dla RSAF są wyposażane w oba systemy przesyłania paliwa, tj. elastyczne węże rozwijane z dwóch zasobników pod skrzydłami i jeden sztywny wysięgnik pod kadłubem. Ponadto posiadają one układ do odbioru paliwa z innych latających cystern, wyposażonych w sztywny wysięgnik.

Arabia Saudyjska dysponuje bardzo zróżnicowaną flotą maszyn bojowych, które są zdolne do pobierania paliwa w powietrzu. Dlatego ważne jest wyposażenie A330 MRTT systemy do przekazywania paliwa metodą sztywną i giętką.
Airbus A330 MRTT stał się pierwszym na świecie tankowcem, który uzyskał certyfikat umożliwiający automatyczne tankowanie w powietrzu przy świetle dziennym. Poza tym te wszechstronne samoloty są zdolne do wykonywania zadań z zakresu transportu ludzi i sprzętu. Modułowa zabudowa wnętrza umożliwia jego elastyczne skonfigurowanie przez samego użytkownika. W kilka godzin może on dostosować swój samolot do transportu pasażerskiego, przewozu wojsk, a także zamontować komfortowo wyposażony przedział dla VIP-ów. Przykładowo samolot może zabrać 266 pasażerów w typowej konfiguracji dwuklasowej lub około 300 w układzie jednoklasowym. A330 MRTT może także służyć jako samolot do medycznej ewakuacji lotniczej. Pojemny kadłub umożliwia rozłożenie nawet 130 noszy dla rannych i chorych. W konfiguracji cargo przestrzeń ładunkowa na pokładzie głównym umożliwia przewóz standardowych kontenerów i palet.