

16 października czeski producent samolotów, Aero Vodochody, ogłosił nadanie swojemu najnowocześniejszemu samolotowi szkolnemu L-39NG nazwy Skyfox.
Twórcy L-39NG z dumą podkreślają, że całymi garściami czerpią z tradycji zaprojektowanych w Czechosłowacji samolotów szkolnych, takich jak popularne na świecie L-29 Delfín i L-39 Albatros. Nadanie L-39NG nowej nazwy ma go jednak wyraźnie odróżnić od podobnego na pierwszy rzut oka poprzednika. Dopóki samolot był prototypem firma Aero Vodochody zadowalała się technicznie brzmiącym dopiskiem NG ( New Generation – Nowa Generacja). Tymczasem L-39NG zaczerpnął z Albatrosa jedynie ogólną koncepcję aerodynamiczną i związane z nią świetne właściwości lotne, ale technicznie jest to niemal całkowicie nowy samolot. Wstawienie nowej kabiny pilotów i zachodniego silnika wymagało gruntownej przebudowy kadłuba wraz z wlotami powietrza, a po usunięciu zbiorników na końcach skrzydeł i przeniesieni zapasu paliwa do wewnątrz zmienił się cały układ paliwowy. Przedsiębiorstwo chce tym samym przekazać, że nie jest to tylko ulepszony Albatros, ale zupełnie nowy samolot.
Jednocześnie nadając nazwę Skyfox (pol. podniebny lis) zamierzano zwięźle opisać unikalne cechy najnowszej czeskiej maszyny szkolnej. Ze względu na swoją naturę i zachowanie lis ma doskonale pasować do samolotu. Może nie jest to najsilniejsze zwierzę w lesie, ale niezwykle łatwo się przystosowuje do otoczenia, jest wytrwałe, zaradne, troskliwie opiekuje się młodymi jak samolot swoimi pilotami, ale gdy to konieczne, potrafi także ugryźć. Podobnie ma być z L-39NG, który jest zwrotny, inteligentny oraz posiada doskonałe systemy nawigacyjne i ratunkowe, pozwalające załodze na uniknięcie wielu niebezpieczeństw. W razie potrzeby samolot można uzbroić i wykonać nim również misje bojowe.
Produkcja seryjna L-39 Skyfox rozpoczęła się w maju 2023 roku. Obecnie w proces produkcyjny zaangażowanych jest około 600 podwykonawców, z czego 400 pochodzi z Czech. Na początku tego roku Aero osiągnęło poziom produkcji jednego samolotu miesięcznie.
L-39 Skyfox będzie używany w Czechach przez należące do resortu obrony przedsiębiorstwo LOM PRAHA na terenie Centrum Szkolenia Lotniczego w Pardubicach. W siedzibie Aero odbywają się już praktyczne zajęcia dla instruktorów. Do końca tego roku zostaną dostarczone dwie pierwsze maszyny L-39 Skyfox, a pozostałe dwie powinny być gotowe do odbioru do połowy przyszłego roku. Zgodnie z umową LOM PRAHA ma możliwość skorzystania z opcji zakupu czterech kolejnych samolotów, co zapewniłoby wystarczające możliwości szkolenia pilotów nie tylko Sił Powietrznych Republiki Czeskiej, ale także w ramach międzynarodowego programu NATO Flight Training Europe.
Pierwszym klientem, który zakupił został L-39 Skyfox został jednak Wietnam. Kraj ten odebrał w tym roku już sześć z 12 zamówionych samolotów.